Bypass nodig?

Sinds enkele maanden hebben we op alle radiatoren TaDo aangesloten. Het is ook vanaf dat moment dat onze CV (Nefit) regelmatig in een storing schiet (F4). Het kan natuurlijk komen dat het niet zo lekker samenwerkt met een CV van 20 jaar oud. Heet water stopt dan opeens met werken (als de kachels geen warmte vragen) en na een reset (of openen van een aantal TaDo's) is de CV weer in bedrijf


Mijn vraag is: moet ik een bypass gaan plaatsen om dit probleem op te lossen of kan een nieuwe CV ketel hier wel mee overweg?

Antwoorden

  • Hallo Boeran,

    Bedankt voor uw vraag,

    In meeste gevallen komt dit inderdaad door het feit dat de Slimme Radiatorknoppen (te) snel sluiten. Veel ketels zijn zo ontwikkeld met de aanname dat er altijd wel een radiator (even) open blijft. Wellicht dat de ontwikkelaars van de desbetreffende ketels nooit hadden verwacht dat knoppen ooit 'Slim' zouden worden.

    Om dit te voorkomen hebt kunt u inderdaad bijvoorbeeld een "bypass" overwegen, of mocht u nog radiatoren hebben zonder Slimme Radiatorknop, dan kunt u deze iets open laten om dit probleem te voorkomen,

    Met vriendelijke groeten,

    Joey

  • Bedankt voor je reactie.

    Een nieuwe CV blijft dit probleem dus ook hebben begrijp ik?

  • Ik zit nu met hetzelfde echter geen geluid overlast maar wel foutcode Remeha Avanta e9 druk verlaagt want er ontsnapt beetje water door hoge druk bij 1 van de radiatoren. ik heb verschillende oplossingen in mijn hoofd:

    Situatie: 12 Radiatoren met nu 11 knoppen van Tado en 1 nog Domme thermostaat (ik heb al wel 1 Tado voor de 12e radiator)


    Optie 1: 1 of 2 radiatoren voorzien van domme thermostaat knop (en deze open te zetten)

    Optie 2: Alles voorzien van Tado en dan 1 of 2 radiatoren Tado knoppen als slave in laten stellen door Tado helpdesk en deze dan op een hoge temp zetten (ik heb de knoppen toch al en wil graag inzicht hebben)

    Optie 3: Alles voorzien van Tado en Bypass plaatsen installateur meld dat dit incl. uren €150euro ofzo


    Wat ik mij afvraag is optie 1 en 2 beide er bestaat een kans dat het systeem nog steeds alles op dicht gaat bij behaalde temperatuur.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Inderdaad, die kans blijf je houden.

    In de handleiding van veel cv’s staat dat bij toepassing van overal thermostaatknoppen er een bypass moet komen of een vluchtradiator. Dat geldt in nog sterkere mate voor een systeem als Tado. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het systeem laten voldoen aan de installatievoorschriften. Ook al kost dat €150. (Wat me redelijk lijkt) Maar ieder zijn eigen afweging.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik zou er gewoon voor kiezen om 1 radiator altijd open te hebben staan zonder tado knop erop. Je hebt altijd wel een ruimte die je graag warm wil hebben de hele dag door. Bij mij is dat de toilet.