De verwarming is warm in kamer met slimme radiatorknop terwijl ingestelde temperatuur lager is

Opties

Ik heb sinds kort Tado geinstalleerd. In de woonkamer de slimme thermostaat, zonder slimme radiatorknoppen.

In de slaapkamer en de kinderkamer ook een slimme radiatorknop geinstalleerd.

De kinderkamer werkt perfect.

Echter de temperatuur in de slaapkamer is steeds (veel) hoger dan ingesteld op de slimme radiatorknop aldaar. Ik begrijp daar niets van, zeker omdat de radiator daar ook gewoon warm is. Van de week was de ingesteld temperatuur 20 graden, maar gaf de app aan dat het 25 (!) graden was en voelde de radiator warm aan (en was het in deze kamer dus ook flink warm).

Weet iemand hoe we dit kunnen oplossen?

Ik lees deze link vaak terug:


Dit is bij ons echter niet van toepassing - het installeren van slimme knoppen in de woonkamer zou niet uit moeten maken voor de temperatuur in de slaapkamer. Ik begrijp niet waarom de kraan in de slaapkamer niet uitgedraaid wordt door de slimme radiatorknop als de ingesteld temperatuur bereikt is..

Heeft iemand een suggestie?

Dank alvast

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Klopt de ruimte indeling die je gemaakt hebt wel met de werkelijkheid?

  • jjpjansen
    Opties
    Ja de ruimte indeling klopt. Kinderkamer en slaapkamer zijn ook niet omgedraaid ofzo.
    Ik heb eerst de kinderkamer geinstalleerd en pas daarna de slaapkamer dus dat kan niet fout gegaan zijn.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Zit het thermostaat ventiel niet vast?
    Hierdoor blijft er warm stromen door je radiator.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    (Ik heb eerst de kinderkamer geinstalleerd en pas daarna de slaapkamer dus dat kan niet fout gegaan zijn.)

    Nou dat kan wel fout gegaan zijn, bijvoorbeeld als je niet in de gaten had dat er ruimtes bestaan en je alles gewoon hebt toegevoegd aan de standaard ruimte waarmee je begint. Maar kennelijk heb je dat wel gesnapt en aparte ruimtes aangemaakt.

  • Inmiddels lijkt het er op dat wanneer er ergens in huis warmte wordt gevraagd, dat de radiator in de slaapkamer automatisch ook warm wordt (waardoor de temperatuur logischerwijs steeds meer oploopt in deze kamer terwijl de ingestelde temperatuur daar (ver) onder blijft.

    @B79 dat zou inderdaad een logische verklaring zijn, maar daar zouden we dan met kalibratie toch achtergekomen moeten zijn?

    Ik begrijp er niks meer van... iemand nog een idee?

    De enige manier om de temperatuur in de slaapkamer omlaag te krijgen is de verwarming in het hele huis uit te zetten. Lijkt me nou niet echt de insteek van een slimme thermostaat 🤔

  • htahta
    Opties

    Eerste gedachte. wissel beide thermostaten eens van fysiek locatie. Verhuist je probleem mee dan zit de storing ergens in de tado. Blijft het in de kamer dan zit mogelijk de het ventiel vast.

    Mocht je een adapter gebruiken.. heb je de juiste pin lengte. Een te korte pin laat nl ook de kraan open staan.

  • Ik had ook een soortgelijk probleem. Dit had bij mij te maken met een adapter die niet goed op zijn plek zat. Een paar millimeter niet goed aangesloten.

    Let op dat je de kraan opnieuw laat kalibreren als je hem opnieuw plaatst. (Batterijen eruit en er weer in)

  • @htahta dank voor je suggestie! Had dit bericht totaal gemist... Goed idee om de thermostaten te wisselen, dan weten we zeker waar de crux zit. Maar ik begin met het checken van de adapter, zeker nu ik @Remko_de_Koning z'n bericht zie - hopelijk lost dit het op.

    Ik heb hetzelfde pinnetje gebruikt als voor die op de kinderkamer (die dus wel werk), ga vanavond het langere pinnetje proberen. Ik laat het resultaat weten

    Dank alvast!

  • bArt
    Opties

    Bij mij komt het ook regelmatig voor (2 tot 3x per maand of zo) dat een knop denkt dat hij volledig gesloten is, maar dan toch blijft 'lekken'. De radiator blijft dan inderdaad doorstoken als er ergens anders warmtevraag is.

    Een oplossing is er niet echt. Via de support kom ik geen stap verder.

  • TomTomGo
    Opties

    Is het gelukt @jjpjansen ? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem op mijn zolderkamer. Daar blijft de verwarming ook opwarmen als er ergens anders warmte gevraagd wordt. Zeer irritant! Onnodig stoken op een zolderkamer waar niemand is, lijkt mij niet de insteek van een slimme thermostaat :)

  • Het is gelukt! Ik ben afgelopen donderdag er mee aan de slag gegaan en heb het nu dus een paar dagen aangekeken maar het werkt zoals het moet nu :)

    Ik heb de thermostaatknop en de adapter er afgehaald en de oude knop teruggezet.

    De boel goed aangedraaid en toen bleef de verwarming uit terwijl er elders een warmtevraag was (logisch met die oude knop maar wilde zeker weten dat mijn beginpunt goed was).

    Vervolgens heb ik de batterijen uit de slimme radiatorknop gehaald om deze te resetten. Daarna de oude knop er weer afgehaald en heel precies de adapter er opgezet. Het bleek dat ik wel het juiste pinnetje had gebruikt overigens, daar lag het dus niet aan.

    Tenslotte de slimme knop op de adapter gezet en gekalibreerd, en toen zitten duimen dat de verwarming uit zou blijven zodra ik in een andere ruimte (in mijn geval de woonkamer) de temperatuur omhoog zette. Dat bleek het geval, en ik heb het nu imiddels ruim 3 dagen goed werkend dus kan met een gerust gevoel zeggen dat het werkt nu.

    @TomTomGo : wat nu precies het probleem was, weet ik niet. Misschien dat de adapter er toch niet helemaal goed opgezeten heeft, of dat met kalibreren ergens iets niet in orde was. Of een combinatie van dingen. Misschien ook eens proberen weer helemaal terug naar nul te gaan en alles vanaf het begin opzetten. Bij mij heeft het in ieder geval geholpen.

    Iedereen veel dank voor de input!

  • Tom82
    Opties

    Ik heb dus exact hetzelfde probleem. Beneden een slimme thermostaat en slimme radiatorknop en boven op een werkkamer heb ik een slimme radiatorknop.

    Zodra ik beneden de temperatuur hoger zet, dan gaat automatisch de werkkamer ook omhoog, terwijl de slimme radiator daar gewoon uitstaat.

    Heb alles al een keer gerest en opnieuw geplaatst, maar helaas daarnet meteen hetzelfde probleem.

    Komt nog eens bij dat ik het (maar goed, misschien niet goed vantevoren ingelezen) aangeschaft had omdat ik hoopte dat ik alleen de werkkamer kon verwarmen zonder dat er iets in de woonkamer hoefde te gebeuren. Als ik het goed begrijp krijg ik dat alleen voor elkaar door of 4 slimme radiatorknoppen beneden te hebben (want 4 verwarmingen) of constant handmatig de verwarmingen beneden open (als ik er ben) of dicht (als ik er ben, maar alleen boven warmte wil).

    Dan had mijn aanvankelijke oplossing ook volstaan, namelijk de radiatoren beneden dichtdraaien als ik boven zit en open als ik beneden zit. Ik twijfel nu om de boel terug te sturen :-(

  • Tom82
    Opties

    Kom er nu achter dat het andersom toch ook gebeurt. Heb boven een bepaalde temperatuur ingesteld en de slimme radiator beneden is loeiheet, terwijl deze op vorstbeveiliging staat.

  • de_bigMaq
    Opties

    @Tom82 zorg dat je tado werkknop uit de werkkamer onafhankelijk werkt dwz geen zoneregelaar toegewezen. Voor de knoppen die in dezelfde ruimte met de slimme thermostaat zijn deze als zoneregelaar toewijzen. Verder zelf inschatten welk apparaat in de woonkamer de temperatuurmeting doet ( dit kan lastig zijn en veel uitproberen/tunen vb mijn voorgevel vangt nu veel kou en wind t.o.v mijn achtergevel woonkamer )

  • Andreplusplus
    Opties

    @de_bigMaq Dat is een slecht advies en lost het probleem niet op, als je het mij vraagt.

    @Tom82 Heb je aparte ruimtes in de app die overeenkomen met de werkelijkheid?

    Is de slimme thermostaat de zoneregelaar voor alle ruimtes (instellingen, kamers en apparaten, onderaan zoneregelaar)?

    En heb je in elke ruimte de overeenkomende knoppen en thermostaat?

    Zijn de knoppen inderdaad goed op de radiatoren geplaatst en gekalibreerd? Zie verhaal van jjpjansen.

    Je kan dan inderdaad boven warmte vragen via de slimme knop, ook als er beneden niets nodig is. Wel gaat het CV water door het hele huis stromen, dus als er radiatoren open staan (zonder slimme knoppen) dan wordt die ruimte ook warm, ookal wil je alleen de kamer boven verwarmen.

  • Tom82
    Opties

    Excuus! Ik kreeg in eerste instantie geen bericht dat er gereageerd was op mijn posts.

    Ik heb de Tado ook een tijdje laten liggen en toevallig dit weekend weer opgepakt. Ik ben er al achter (denk ik), want ik heb het stukje instellen m.b.t. de adapter compleet over het hoofd gezien. Deze zat er dus de vorige keer nog niet op en heb ik nu geplaatst op alle drie de radiatoren (ondertussen dus ook eentje bijgehaald).

    Ik heb nu 2 radiatoren beneden met slimme knop en de andere 2 (kleine radiatoren) heb ik uitgedraaid. Boven op de werkkamer dus ook een slimme knop. Volgens mij zou alles nu moeten werken, dus vanavond en morgen nog even wat testen.

    Bedankt voor de reacties in ieder geval! 😀

  • Tom82
    Opties

    En met de adapter, bedoel ik dan het 'pieletje' wat je er in moet doen... ;-)