Thuis Technische vragen

Slimme knop regelmatig niet bereikbaar

Hoi,

In 1 kamer heb ik continue problemen
met 1 van mijn slimme thermostaat knoppen. Regelmatig zegt de App geen externe verbinding. Ik heb al een aantal keer opnieuw gepaired, ik heb de knop al omgewisseld met een knop uit een andere kamer en gisteren heb ik zelfs een nieuwe bekabelde wifi acces point in de kamer aangelegd. Deze ochtend was er weer geen verbinding. Nadat ik de batterijen eruit heb gehaald en opnieuw de knop heb aangesloten zie ik wel verbinding in de app maar reageert de knop niet op de App. Nu tijdens het schrijven is de verbinding weer weg. Het gaat om de knop met 6256 achteraan. Graag hulp.

Groet Mark

Beste Antwoorden

• JurianJurian | Admin
    Antwoord ✓

Al uw tado°-verwarmingsapparaten maken verbinding met uw centrale tado° Bridge. Deze Bridge wordt meestal aangesloten op uw internetrouter. Op dit moment lijkt de draadloze verbinding tussen uw apparaat en de Bridge niet stabiel te zijn. Controleer het volgende:

1. Pak een langere internetkabel en verplaats de tado° Bridge zodanig, dat de afstand tussen de bridge en andere elektronische apparaten minimaal 1 meter is. U kunt ook proberen om de bridge op een centrale plek in huis te plaatsen.

2. De antenne in de Bridge is vlak, waardoor de oriëntatie van de bridge een grote invloed heeft op het bereik. Probeer de bridge 90 graden te draaien.

3. tado° werkt op de 868Mhz frequentie. Er kunnen andere apparaten in uw huishouden zijn die ook op deze frequentie werken. Als dit het geval is, verplaats deze apparaten dan zo ver mogelijk van de tado°-apparaten.

• JurianJurian | Admin
    Antwoord ✓

Het is niet mogelijk om een extra bridge in te zetten. Per account is er 1 tado bridge.

De enige manier om de verbinding stabieler te krijgen is om de bridge te verplaatsen zoals ik in mijn eerdere post al aangaf.

Let op: U hoeft dus niet opnieuw te pairen! U moet alleen de bridge verplaatsen. Eventueel naar een andere kamer. (tijdelijk met een langere internetkabel)

Antwoorden

• Ik heb hem vandaag opnieuw gepaired. Hopelijk blijft hij het nu doen.?
  • Hij doet het weer niet, ik wordt er helemaal gek van..... kan iemand support leveren?

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Wifi aanleggen heeft geen zin want de knop werkt niet via Wifi.

Er is een eigen radioverbinding van Tado in gebruik en als die geen bereik heeft zal het niet werken.

Dat zou meestal geen probleem moeten zijn maar wellicht heb je veel radio-afscherming (metaal) in de richting van die knop...

• Beste Rob,

Bedankt, maar hoe los ik het op? Kan ik een extra internet bridge toevoegen in die kamer?

Groet

Mark
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Ik weet niet of dat mogelijk is, daar moeten de Tado mensen antwoord op geven...

• De oplossing is dat er een soort device wordt ontwikkeld die het signaal kan versterken. Zoals een wifi extender?

• ik en hetzelfde probleem. Alles geprobeerd, zelfs een ziggo wifi booster via stopcontact gekocht en hier tado bridge op aan gesloten via LAN poort om zo een kleiner afstand te krijgen tussen bridge en slimme Tado verwarmingsknop. Echter de bridge connect dan niet via wifibooster en stroomnet met de router in de meterkast. Router op IPv4 en IPv6 gezet maar hij connect niet. Ik kan voor veel geld een lange LAN kabel later trekken naar het midden van het huis. Maar een Tado Bridge extender zou ook mooi zijn, bestaan die? De afstand tussen de Tado bridge en Tado verwarmingsknop is 15 meter en er zit slechts 1 verdieping tussen, dus waarom verliest hij contact ?

Knoppen gewisseld, nieuwe batterij, nog steed geen verbinding, Huis uit 1640 dus niet veel staal of beton wat de verbinding in de weg staat. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

• Ik heb hetzelfde probleem, plaats ik de bridge dichter bij de mankerende radiatorknop, dan valt er eentje van tussen aan de andere zijde. Een tweede bridge kunnen plaatsen zou een oplossing kunnen bieden, maar zoals ik lees kan er maar 1 bridge per account worden toegewezen ?? Hier een Mesh netwerk met accesspoint door het gebouw, kan dus op verschillende plaatsen een bridge bijplaatsen indien nodig. Graag een oplossing.

• Je kan helaas maar 1 bridge aansluiten op je systeem. Vanuit die bridge gaat er een radio signaal op 868 MHz communiceren met al je Tado apparatuur. Het kan zijn dat er in je omgeving andere apparaten (niet Tado) ook uitzenden op die frequentie. Dit kan storen. Met een ontvanger op 868 MHz zou je kunnen luisteren of deze frequentie 'schoon' is. Maar niet iedereen heeft zo'n ontvanger.

Het kan ook de afstand zijn tussen Tado apparaat en bridge. Ieder huis is weer anders en je kan nooit zeggen dat de afstand maximaal x meter kan zijn.

Indien er een verstoring is op 868 MHz de bron opsporen en kijken of je die kan elimineren.

Wat mij betreft is er maar een oplossing als het bereik niet voldoende is en dat is een externe antenne maken op de bridge om het bereik te vergroten. Maar daar zou ik niet aan beginnen als je de kennis daar niet van hebt.
  • Hier zelfde probleem, Huis is in L-vorm, aan de ene kant geen bereik, Schuif ik de bridge op heb ik er aan de andere kant die er vantussen vallen. HEb momenteel een plek in huis waar ik overal bereik heb, behalve 1 verwarming (maar bij deze kan ik best zonder tado). Enige probleem is nu dat de bridge in het midden van het slaapkamerplafond hangt, en de drie witte leds hyperfel zijn.

Graag een oplossing van Tado uit om hier toch een versterker, backup-bridge, of iets dergelijks op te vinden.

HEb overal in huis bekabelde aansluitingen, dus extra bridges/extenders plaatsen is hier geen probleem.

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Ja dit zou op te lossen moeten zijn maar kennelijk is het nu softwarematig niet mogelijk...

• Hier ook hetzelfde probleem, opnieuw enkele kabels gelegd naar meest centrale plaats woning.

knoppen op andere zijde woning (10 m) vallen nu weg.

Wordt wel eens tijd dat Tado hier oplossing voor maakt.

• MichaMicha ✭✭
    De enige snelle oplossing is om de antenne in de bridge te vergroten, lees verlengen. Je hebt blijkbaar een huis waar het signaal van Tado niet volledige dekking heeft. Helaas heb ik geen 2e of defecte Tado bridge om daar eens mee te knutselen. Maar waarschijnlijk zit er nu op de print of in de behuizing een kort draadje. Zou je deze antenne vergroten/verlengen zal zeer waarschijnlijk ook de ontvangst vergroten. Nogmaals, modificatie geheel op eigen risico.

MiC
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Nee dat moet je niet doen, het is niet zo dat een dergelijke antenne beter wordt als je hem "verlengt". Een antenne is gemaakt voor een bepaalde golflengte en heeft een daar bij behorende lengte. Om de antenne te vebeteren moet je andere dingen doen, zoals extra elementen toevoegen parallel aan de bestaande. Bovendien, als je een antenne beter maakt dan geeft dat altijd een "richtingsgevoeligheid". Dus het wordt in een richting beter en in een andere richting slechter.

• eddy66eddy66
    15 september aangepast
    Beste Rob2,
    Deze topic loopt nu ruim een jaar, welke oplossing is nu voorhanden om dit probleem constructief goed op te lossen. Ook ik ondervind problemen met een radiator kraan in een convectorput. De bridge bevind zich op dezelfde verdieping. Terwijl de radiator kranen die twee verdiepingen hoger zitten gewoon gepaird blijven.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Ik weet niet waarom je het aan mij vraagt, ik ben ook maar gewoon een gebruiker en werk niet bij Tado.

Ik kan alleen aangeven dat dit probleem in principe technisch op te lossen is (in de software of door het toevoegen van extra hardware zoals een 2e bridge) en dat het uitblijven van een oplossing dus alleen geweten kan worden aan desinteresse bij Tado.

• Ik zou ook wel een tweede bridge op zolder willen plaatsen, dan heb ik genoeg dekking voor gans het huis, want gisteren verloor de knop plots de verbinding in de kamer van onze zoon.

Effen knop erafgehaald en naar beneden gehaald waar de bridge ligt en direct terug verbinding en tot op heden nog altijd verbinding.

Dus ik denk dat deze knop net op de grens ligt van een goeie/slechte verbinding, een extra bridge op zolder zou dit euvel verhelpen zoals ik al eerder hier aanhaalde

Log In of Registreer om te reageren.