Slimme knop regelmatig niet bereikbaar

Opties
2

Antwoorden

  • Ron81
    Opties
    Hier hetzelfde probleem...
    Wij hebben te maken met 2 aparte verwarmings systemen met ieder een eigen thermostaat, 1 beneden en 1 boven. Verbinding met de thermostaat boven (waar alle thermostaatknoppen aan verbonden zijn) viel eerst veel weg, waardoor we dus helemaal geen verbinding hadden met de de boven verdieping.
    Na het verplaatsen van de internetbridge (meer centraal) is dit probleem verholpen.

    Nu vallen om de zoveel tijd nog enkele knoppen weg, maar dat zal voorlopig niet op te lossen zijn als ik dit zo lees.

    @Tado beter komt er snel een betere bridge of andere oplossing.
  • Schippie
    Opties

    Ik zie net dat mijn internet bridge een update heeft gehad naar 60.8 (was 60.7 volgens mij). Misschien dat ze iets hebben weten te fixen. Ik houd het in de gaten, ben benieuwd of jullie de update ook hebben gehad & of het iets oplost. Laat het ajb even weten.

  • Haldon
    Opties
    Die van mij heeft al een aantal weken 60.8, ik heb zat problemen dus denk het niet.
  • Schippie
    Opties
    Bij mij is het ook weer raak met de externe toegang-problemen
  • micky_nl
    Opties
    Het gekke is dat het LIJKT alsof het steeds erger wordt.
  • Als je met de Tado api de devicelist opvraagt, dan zie je wanneer er voor het laatst contact is gemaakt met dat device, door de tado-server. Als dat langer dan 30 minuten geleden is, vertoont de app voor die zone de tekst 'geen externe toegang'. Als het de tado-server op een gegeven moment weer lukt om connectie te maken via de internetbridge met dat device, dan verdwijnt de melding 'geen externe toegang'. Soms kun je een connectie forceren door de betreffende radiatorthermostaat op een andere temperatuur te zetten. Of door die radiatorthermostaat te resetten door de batterijen er even uit te halen. Dat betekent dus dat het wel lukt om een connectie vanaf de radiatorthermostaat naar de internetbridge, maar blijkbaar niet vanaf de internetbridge naar de radiatorthermostaat. Ligt dat aan het gebruikte 6lowpan protocol of ligt dat aan een overbelaste tadoserver door al die nieuwe klanten die er bijgekomen zijn ? Ligt dat aan de plaatsing van de internetbridge of de versie van de firmware. Ligt dat aan de batterijen in de radiatorthermostaat ? Ligt dat aan mogelijke verstoringen op de betreffende frequentie ? Is het ene channel sterker dan het andere ? Geen idee. Alleen Tado weet volgens mij het antwoord. Maar misschien is het antwoord funest voor hun business.

  • Bij mijzelf zie ik willekeurige periodes op willekeurige tijden van willekeurige radiatorthermostaten en kamerthermostaat dat er 'geen externe toegang is'. Rara.

  • SvenVB
    Opties
    Na dit te lezen ga ik het zekere voor het onzekere nemen, wij moeten alle leidingen voor cv etc nog trekken. Ik trek een utp door de oude schouw waar ook mijn cv leidingen door moeten tot in onze badkamer op de 1e etage.

    Zodanig dat zowel het gelijkvloer, het eerste en het 2e verdiep centraal gelegen de bridge kunnen bereiken.

    De utp zal dan een meter of 20 lang zijn naar mijn dsl router.

    Hopelijk vermijdt ik zo slecht signaal of de bridge welke de thermostaat/thermostaatknoppen niet kan bereiken.
  • Sanvanos
    Opties
    Ontzettend jammer dat jullie voor een probleem dat kennelijk meer voorkomt niet de oplossing in jullie hardware willen zoeken. Maar de consument dan gaan opschepen met een antwoord van zoek maar een beter plaats voor je accesspoint (bridge). Jullie oplossing hoort "smart" te zijn. Dan verwacht je dit ook van oplossingen voor problemen. Fijt is dat als het woonoppervlak groot is of er veel staal in de bouw verwerkt is, je onherroepelijk tegen verbindingsproblemen gaat lopen. Een extra bridge lijkt hier een volkomen logisch idee. Het zou dan toch niet echt moeilijk zijn dit in de software van de bestaande bridge door te ontwikkelen... In potentie is tado een super product. Maar dat hier geen oplossing voor is. Komt wel heel erg knullig over.
  • Houten
    Opties

    Hier hetzelfde probleem, het signaal lijkt te zwak om de afstand in huis te overbruggen, alles geprobeerd met de locatie van de antenne, ondertussen ook alle batterijen vervangen, belangrijk is om het middelpunt in huis te vinden zodat alles juist met elkaar communiceert, lijkt in de praktijk echter niet haalbaar


    TADO: Is er misschien nog een tekening in welke richting de antenne het beste functioneert?

    Tevens zijn er best veel klanten van jullie met dit probleem, is er ondertussen misschien al een betere oplossing mogelijk voor als de antenne verplaatsen niet helpt?

  • Hier hetzelfde probleem. Bridge verplaatst, nu mis ik nog meer thermostaatknoppen. Een aan het netwerk verbonden repeater/ ontvanger of iets dergelijks zou een gewenste oplossing zijn. Het is toch bijna logisch dat er situaties zijn, waarbij het bereik van 1 bridge niet volstaat. Ik hoop dat Tado hier iets voor aan gaat bieden op korte termijn, anders gaan we naar een ander wel functionerend systeem gaan overstappen. Verder ben ik wel tevreden over het functioneren van het systeem.
  • Macc
    Opties

    Weet niet of dit voor iedereen een oplossing is:

    Had de bridge oorspronkelijk aangesloten aan een de usb aansluiting van de router maar die gaat tijdens stillere momenten in 'energy save' en daardoor heeft de bridge een kleiner bereik. Bridge aangesloten met bijgeleverde adapter en probleem was (althans voorlopig) verholpen...

  • Dragunov
    Opties

    Hier is er 1 knop die net binnen/buiten bereik valt van de Bridge, met een range extender op zolder, zou gans het huis volledig zijn gedekt

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Heb hier 1 knop die niet eens het verste weg zit van de bridge en het meeste onbereikbaar is.
    Knoppen die verder weg zitten hebben nergens last. En de laatste tijd lijkt het steeds erger te worden.
  • JordyNL
    JordyNL
    september 2021 aangepast
    Opties

    En de laatste tijd lijkt het steeds erger te worden.

    Hier ook. Het werkte al maanden probleemloos, maar recent heb ik op steeds meer temperatuursensoren en radiatorknoppen dat er geen "remote access" lijkt te zijn. Zélfs op een paar meter van de bridge af, waar de thermostaat zit, heeft deze af en toe geen verbinden. Er is werkelijk niks in mijn huis verandert, anders dan dat er een paar extra radiatorknoppen bij zijn gekomen. Maar dat werkte voorheen ook gewoon probleemloos.

    Het is echt iets van de laatste paar weken (bij mij).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er komen natuurlijk steeds meer andere toepassingen van die frekwentieband (waaronder LoRa) waardoor er meer storing komt en het slechter kan gaan werken...

  • Ook nu steeds ‘niet bereikbaar’ van 2 van de 7 thermostaat knoppen.
    Als ik de knop eraf draai, batterij deksel open en sluit en weer terug plaats, gaat het een dag of iets langer goed en daarna zelfde ritueel.
    Dit nieuw. De kamer was altijd bereikbaar. Hier zit ook de bridge. Overal uitstekend internet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Overal uitstekend internet

    Dat doet er niet toe! Tado gebruikt geen WiFi. De internet bridge is (bekabeld) verbonden met je router, DAT is je internet verbinding. Alle andere Tado spullen maken draadloos verbinding met je internet bridge. Lukt dat niet dan heb je een (onoplosbaar) probleem.

  • kowen504
    Opties
    Hetzelfde probleem hier. Eerste maand was er niks aan de hand. Maar moet nu wekelijks 2 a 3 keer de batterijen eruit halen van 2 van de 6 radiatorknoppen en opnieuw laten verbinden. Gek genoeg verbinden ze daarna vaak wel. De bridge hangt precies in het midden van het huis, met genoeg afstand tot de radiatorknoppen. Het lijkt deels een software issue te zijn.
  • Dekker85
    Opties
    Hier kunnen we er wel over blijven zeuren maar dan veranderd er niks. Denk dat we in het kopje suggesties een topic moeten maken. En dan iedereen die dat probleem heeft daar stemmen zodat tado daar wat aan gaat doen.
  • [Deleted User]
    Opties

    Er zijn diverse redenen waarom dit kan ontstaan en aangezien iedereen z'n woning vrijwel uniek is zal dit niet in een forum post opgelost kunnen worden. Iedereen die dit probleem ondervindt zal contact moeten opnemen met onze Klantendienst op onze website.

    ​De slechte verbinding kan ook een gevolg zijn van storing van andere radiografische/draadloze apparaten, die rond de 868 MHz opereren. Zoals draadloze deurbelsysteem, draadloze alarmsysteem, andere Smart Home systemen (Philips Hue, Ring etc). Wij kunnen het kanaal van de tado° aanpassen. Mocht u dus dergelijke systemen hebben, laat het onze Klantendienst weten en ik zal een aanpassing maken (maar het is eerst belangrijk dat de Bridge centraal komt te liggen).

    Denk aan waar de Internet Bridge zich bevindt ten opzichte van alle andere tado° apparaten? Alle apparaten verbinden direct met de Bridge dus niet met elkaar (en versterken elkaar dus ook niet). Het is dus belangrijk dat de Bridge zo centraal mogelijk ligt, alsof in het midden van een bubbel. Mocht u een WiFi versterker midden in uw woning hebben, dan gelieve de Bridge hier op aan te sluiten.

    Met vriendelijke groeten,

    Uw tado° team

  • SvenVB
    Opties

    @tado_mod het zou niet onlogisch zijn om een versterker uit te brengen lijkt me.

    Dit om onderstaande reden:


    U verwijst naar storing bv met een Philps Hue, nu wil ik wel even duiden dat Hue, wat gebruik maakt van het ZigBee protocol, nét hét grote voordeel heeft dat ieder extra Hue (zigbee) product als EXTRA versterker zoiezo fungeert , dat is ingebouwd in die standaard. Dus hoe meer Hue/Zigbee producten je plaatst, hoe STERKER dat signaal wordt !


    Daar waar als ik het goed begrepen heb, dit bij Tado NIET het geval is ?

    Dus het is niet zo dacht ik dat des te meer Tado radiatorknoppen/thermostaten je hebt, de radioverbindingen naar de Tado hub sterker worden, en dus niet iedere component als repeater fungeert naar/van de Tado hub toe ?

    Het zou dus logisch zijn om tevens een Tado repeater op de markt te brengen welke wel degelijk het signaal terug versterkt en doorgeeft naar de hub toe.

  • MichielTado
    MichielTado ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @SvenVB het is wel zo dat Hue het dynamisch mesh netwerk bouwen doet met lampen die een constante voeding hebben, geen batterij. Ook thread mesh routing werkt alleen met apparaten die een voeding hebben. Thread batterij devices zijn eindpunten.

    Wat wel handig is, en Tado doet dat blijkbaar niet, is dat Hue/Zigbee volgens mijn aan automatische channel hopping doet. En je kan in de Hue app het kanaal zelf kiezen, wat bij Tado ook niet kan.

  • SvenVB
    Opties
    @MichielTado zeker een punt hier, maar is dat net niet een extra reden om een repeater te voorzien voor tado?
  • MichielTado
    Opties

    @SvenVB zeker, maar dat gaat Tado vrij zeker niet doen. Ik verwacht eerder dat men nieuwe hardware gaat uitbrengen met Thread support. Thread heeft goede range, laag batterij verbruik, en kan meeliften op een thread mesh van andere thread router devices zoals nu al de Eve powersocket.

    Ik begrijp sowieso niet waarom Tado issues heeft met range. 868 mzh heeft een zeer grote range, hoe lager de frequentie hoe minder het tegengehouden wordt door muren en vloeren. Zelfs 2.4 ghz kan bij mij makkelijk door 2 gewapend beton vloeren, en mijn 868 mhz netatmo weerstation op batterijen ook. 868 mhz zou geen enkel probleem moeten hebben om die paar bytes aan data periodiek door te geven.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    2.4 GHz WiFi werkt met 100mW zendvermogen en op 868 MHz mag je maar maximaal 10mW gebruiken. Ook zullen de antennes niet erg effectief werken omdat deze klein zijn tov de golflengte.

  • Andreplusplus
    Opties

    1 ding kan ik nog wel toevoegen: zorg dat de bridge rechtop staat/hangt. Als dat niet kan, experimenteer met de richting waarin de bridge ligt.

  • Een paar maanden heb ik nu een Tado installatie, echt alleenmaar ellende, doordat de thermostaatknoppen (14 meter van de bridge) achterin mijn appartement (uit 1620 dus nul staal of beton) eruit vliegen. Dacht dat het aan mij lag totdat ik bovenstaande berichten las. Toevallig nam mijn vriendin rond dezelfde tijd een Honeywell systeem, werkte direct perfect. Ik heb me maanden echt mateloos zitten ergeren, de installateur de Tado geplaatst heeft komt ook niet meer terug omdat hij het ook niet meer weet. Mensen: Koop NOOIT een Tado installatie!!! Het is echt troep.
  • Memark
    Opties
    Dit weekend Tado geinstaleerd. En heb problemen met radiatoren die op zolder staan. De Tado app geeft aan dat ze connected zijn maar de knoppen reageren niet als ik de ingestelde waarde verander. Of ik dit nu in de app doe, dan zou de knop een indicatie mowtwn geven, of dat ik fysiek aan de knop draai. Ik zie geen aanpassing aan de data. Als ik de knop wil laten blinken. Dan komt er som wel ( wel heel laat) en vaak geen zichtbare HI. En nigmaals de app zegt goede connectie! ( december 2022)
  • Helaas ook hier elke keer hetzelfde probleem. Bridge verplaats naar 1e verdieping, maar bereik op BG of 2e verdieping val regelmatig weg. Advies om hem niet in een hoek te plaatsen, niet te dicht bij een muur, kasten en dergelijke, maakt het er niet makkelijker op. Zeker niet als er ook nog is zeer korte snoeren worden geleverd. Er moet echt een versterker komen, zodat er voldoende dekking is in een normale eengezinswoning. Tado doe hier alsjeblieft iets mee