2 bedrade thermostaten in 1 kamer mogelijk tbv vloerverwarmingsklep?

Ik vraag me af of de volgende opstelling zou kunnen werken.

Ik wil een klep aansturen met een bedrade thermostaat (S2) tbv vloerverwarming. Maar ik heb in de woonkamer ook een bedrade thermostaat (S1). In de app geef ik aan dat thermostaat S1 zoneregelaar en meeteenheid voor de woonkamer is, S2 wordt ook in de woonkamer geplaatst maar meet zelf niet.

Theoretisch zou dit kunnen werken, maar is dat ook zo in de praktijk?

Het voordeel van deze opstelling t.o.v. die in de handleiding is dat er gebruik gemaakt kan worden van een bedrade verbinding ipv de combinatie draadloze temperatuursensor plus draadloze ontvanger.

Weet iemand of dit werkt ?

ps: ik ben niet geïnteresseerd in de optie voor een slimme knop in de aanvoer van de vloerverwarming.

Beste Antwoorden

• Joey
    Joey | Moderator
    Antwoord ✓

Hallo Herres,

Bedankt voor uw vraag,

U hebt dus twee sets bedrading lopen vanuit de woonkamer? Dus twee draden naar de ketel en twee andere draden naar de klep? Zo ja, dan hebt u geluk en dan is uw voorstel zeker mogelijk. De enige reden waarom wij draadloos adviseren is omdat 99.99% van woningen geen twee aparte sets bedrading naar de woonkamer hebben lopen.

Probeer dan i.i.g. de twee Slimme Thermostaten minstens 3 meter van elkaar af te houden om storing te voorkomen.

Met vriendelijke groeten,

Joey

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

Bedankt @Joey en @Rob2 .

Dat biedt nieuwe en plezierige mogelijkheden.

Ik denk dat er veel meer mensen voordeel van deze oplossing kunnen hebben. De draden tussen de thermostaat en de ketel heeft haast iedereen al. De draden tussen de 2e thermostaat die de klep aanstuurt en de klep zullen beide meestal nieuw aangelegd worden. Als die thermostaat naast de klep komt te zitten is het maken van een draadverbinding heel eenvoudig.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Volgens mij kan dit niet, en was altijd de officiele oplossing om de thermostaat in de kamer te gebruiken voor het aansturen van een zoneklep en het aansturen van de ketel te doen met een "extensiekit". Je moest dan ook nog een speciale instelling laten doen door de helpdesk zodat het systeem weet dat het zo moet werken.

Maar ik weet niet of die extensiekit nog verkocht wordt. Die was OOK bedoeld om de thermostaat draadloos te kunnen maken en die functie is overgenomen door de combinatie draadloze temperatuursensor plus draadloze ontvanger.

• Herres
    Herres ✭✭✭
    25 april aangepast

Dankje Rob, ik had het het verwacht.

Toch zou het leuk zijn als het wel kon. Het lijkt ook mogelijk als je denkt dat je een meeteenheid kunt kiezen dan volgt de rest van de apparaten.

ik vind het technisch minder goed ontworpen als je dit draadloos moet doen terwijl er een draad loopt. Het doet de schoonheid van het ontwerp geen goed doen, zeg maar.

Is er iemand bij wie dit zo werkt, of die met zekerheid weet dat dit werkt? Het is mij net even te duur om de gok te wagen en een 2e thermostaat aan te schaffen om het te testen.

• Joey
    Joey | Moderator

@Rob2 Je bijdrage wordt op zone forum gewaardeerd maar je mag aannemen dat wij weten waar wij over praten (namelijk onze eigen producten). Zoals ik al aangaf; "Dus twee draden naar de ketel en twee andere draden naar de klep". Zoals @Herres al aangaf, heeft hij dit dus niet. In dit geval raden wij dus af om twee Slimme Thermostaten in de woonkamer te plaatsen en raden wij aan om te kiezen voor een tado° Slimme Thermostaat icm met een Draadloze Ontvanger (nieuwe generatie Extensiekit). De reden hiervoor is heel simpel, in meeste gevallen (dus niet altijd, maar meeste) is een Draadloze Ontvanger is aanzienlijk goedkoper dan nieuwe bekabeling leggen van de woonkamer naar een klep. De keuze is aan de klant, zijn ze goedkoper uit door bekabeling te leggen, doe dit, is een Ontvanger goedkoper, doe dat.

"Je moest dan ook nog een speciale instelling laten doen door de helpdesk zodat het systeem weet dat het zo moet werken." Dit is niet al een behoorlijk tijd niet meer van toepassing. https://www.tado.com/professional-manuals, met name "Draadloze Slimme Thermostaat Handleiding - vloerverwarming en radiatoren" Optie 3. Hierin ze je dat dit allemaal door de installateur zelf geprogrammeerd kan worden.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Joey,

Het probleem is dat jullie maar zo weinig reageren, meestal zo eens per maand op een dag een boel reacties met "benader hiervoor de helpdesk" dus als je wilt dat het beantwoorden van vragen op dit forum beter, sneller en deskundiger gebeurt dan ligt de bal daarvoor bij Tado niet bij mij.

Als je het gebruik van een forum bij support van een product een beetje serieus neemt als bedrijf dan zorg je dat een medewerker iedere dag de vragen leest en beantwoordt.

En wat deze vraag betreft: in de tijd van de Extensiekit was het antwoord duidelijk hetgene wat ik schreef, als dat intussen beter geregeld is dan is dat heel mooi maar dan moet Tado daar misschien ook wat beter over publiceren, bijvoorbeeld in een sectie van het forum of de website die ingaat op nieuwe producten en nieuwe gebruiksmogelijkheden. Over die hele Extensiekit->Draadloze ontvanger overstap heb ik nooit een duidelijke uitleg gelezen vanuit Tado, "we" moesten gewoon maar zien dat er ineens een ander product op de site stond en een product verdwenen was. Dat kan beter.

Rob

• Herres
    Herres ✭✭✭

Voorlopig werkt het nog niet. Het systeem accepteert geen 2 slimme thermostaten in 1 ruimte. Ik hoop op spoedige reactie en hulp van Tado. Als ik weet hoe het moet laat ik het wel weer weten. Koop dus niet meteen allemaal een 2e bedrade thermostaat voor deze oplossing 🤣.

@Joey kun je hier svp mee helpen?

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Het werkt!
    Het configureren van 2 thermostaten in 1 ruimte moet wel door de helpdesk van Tado gedaan worden. Maar dan werkt het ook zoals bedoeld.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    7 mei aangepast

Hier de opstelling van de vloerverwarming. Met een bedrade Tado thermostaat, en een thermostatische klep die wordt bekrachtigd door een Honeywell MT4-230nc .

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja ik zei al dat je een instelling door de helpdesk moet laten doen maar Joey van de helpdesk zegt dat dat niet meer hoeft...

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Ja, je had gelijk. Helpdesk hulp blijft nodig.
    Dat is wel een nadeel voor deze oplossing.
Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!