Dé oplossing voor vloerverwarming, radiatoren en tado

12357

Reacties

  • @Andreplusplus super! Dank je wel voor de foto’s. Het hoeft inderdaad helemaal niet groot te zijn. Dit krijg ik denk nog wel tussen gemaakt.
    Los van de vraag over de bypass. Ik vraag mij nog steeds waarom het beter is op deze manier dan met een radiatorknop? Die zit normaliter toch ook gewoon op je aanvoer gemonteerd? Waarom zou dat voor vloerverwarming niet kunnen?
  • @denman dat is ook in diverse topics besproken. Mijn samenvatting: het kán wel, maar een slimme knop gaat niet ineens open en dicht, maar heeft 4 standen. Vvw is al een langzaam systeem vergeleken met radiatoren, dus je wil het liefst snel open en dicht. (In ieder geval snel open). Verder heeft een thermostatisch ventiel een kleine doorstroomopening, dus het debiet kan wel eens te klein zijn voor vvw met veel groepen. Dat kan leiden tot geluiden van de kraan, piepen, fluiten of suizen.

    Deze oplossing met pompschakelaar werkt bij mij goed. Je kan nog aanvoeren dat er heet CV water circuleert terwijl de vvw-pomp stilstaat (wanneer die vvw kamer al op temperatuur is, maar bijv op zolder moet een radiator warm worden) wat misschien niet ideaal is. Bij mij ervaar ik dat niet als probleem. Ik denk zelfs dat dat de bypass overbodig maakt - maar die had ik al en heb ik lekker laten zitten.

    Verder gaan er geluiden op dat er moderne pompen zijn waarvoor gebruik van een pompschakelaar wordt afgeraden. Deze pompen regelen zelf de doorstroomsnelheid (moduleren) en zijn al veel zuiniger dan oudere types. Men zegt (maar meningen zijn niet eensluidend, ik hoor graag van een expert hoe het zit) dat de vele schakelmomenten van een pompschakelaar nadelig zijn voor deze typen pomp.

    Alles bij elkaar is wellicht een (snelle) klep het allerbeste, maar ik heb nog geen behoefte/noodzaak om die investering te doen.

  • @Andreplusplus Dank je wel alsnog voor de moeite om deze samenvatting te geven. Het feit dat een radiatorknop 4 standen heeft zegt eigenlijk al genoeg dat het niet werkzaam is icm vvw.

    Ik ga dus opzoek naar een extra slimme thermostaat en wat radiatorknoppen voor boven. In mijn geval zal het wel regelmatig voorkomen dat de cv aanmoet om een radiator boven te verwarmen terwijl de vloerverwarming uit moet blijven. Ik heb een redelijk goed geisoleerd huis, benden hebben we alleen vvw maar deze staat nauwelijks aan. ook nu is het nog 21,5 graden binnen als alles dicht blijft.

    Wat betreft de pomp heb ik geen idee of dit een zelf regulerende pomp is, ik vermoed van niet.

    Een klep blijft dus de beste oplossing. Zou je die dan ook aan kunnen sturen met de 2e thermostaat ipv de verbinding met de sensor te verbreken?

    Ik heb wel al een pompschakelaar liggen, die moet ik nog steeds plaatsen. Maar mocht ik het willen kan je dan makkelijk de klep er tussen zetten en aansturen met de thermostaat?

    dit is mijn opstelling


  • Ja je kan een klep in de bovenste leiding (aanvoer) plaatsen en aansturen met een 2e bedrade thermostaat in relais mode.

  • @Andreplusplus je zegt een bedrade thermostaat. Bedoel je daar mee bedraad naar de klep of naar de cv? Ik hoop dat eerste want me thermostaat in de woonkamer hangt al bedraad aan de cv
  • @denman een TWEEDE thermostaat. Bedraad naar de klep. Deze thermostaat kan direct bij de klep geplaatst worden. Het functioneert als een slave van de 1e thermostaat die gewoon blijft bestaan als bedrade naar de ketel.

    Servicedesk van tado kan deze in dezelfde ruimte plaatsen. Dat kun je helaas niet zelf. De 1e blijft meettoestel voor de (woon)kamer en zoneregelaar voor alle kamers, de 2e is alleen aansturing van de klep.

  • @Andreplusplus

    Je schreef “Alles bij elkaar is wellicht een (snelle) klep het allerbeste, maar ik heb nog geen behoefte/noodzaak om die investering te doen”

    Wat is snel? De meeste kleppen die ik zie doen er 18 seconden over. Is dat snel genoeg?

  • Zijn die kleppen zo prijzig dan….?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2022 aangepast

    @Pietza54 Dat is blijkbaar de norm, zo’n 18 sec. Beter in 18 sec helemaal open dan eerst een half uur half, dan 2 uur 3/4 open etc. Bovendien is bij een klep naar mijn idee half open al een grotere doorstroomopening dan een thermostatisch ventiel.

    @denman Wat is duur…een klep kost 2x zoveel als een tado knop (zeg €170 of daaromtrent). Er zijn thermostatische actuatoren of servomotoren, worden ook aangeprezen voor vvw. Maar naar mijn idee zelfde issue als een tado knop (looptijd 180sec, en ook op een thermostatisch ventiel geplaatst). Deze zijn voor €20-€30 te koop.

    Ik heb geen enkele ervaring met het gebruik van klep of servomotor - ik heb de oplossing zoals in dit topic is beschreven en tot dusver (ik ga de 2e winter in) ben ik heel tevreden.

  • Hi @Andreplusplus ik heb alle spullen en het leukste kan dus beginnen, de installatie.
    Ik heb je eerste post nog is doorgelezen. Om te beginnen moet tado mijn 2e slimme thermostaat ook aan de woonkamer toevoegen. Zijn er dan nog additionele instellingen nodig om te zorgen dat deze 2e thermostaat het contact sluit en niet diegene die ik al heb hangen en als meettoestel gebruik?
    Verder zal ik eerst de bypass moeten maken en de thermostaatkranen boven vervangen voor thermostatische kranen. Genoeg werk dus….
  • @denman Tado support zal het vast goed voor je kunnen instellen, mits je maar duidelijk aangeeft welk serienummer welke functie moet krijgen (ST1 meettoestel en zoneregelaar, bedraad naar ketel; ST2 alleen in relaismode en in zelfde ruimte plaatsen; bedraad naar klep).


    Mijn bericht was

    [tado°] Uw Slimme Thermostaat installatie aanvraag

    Ik wil een tweede Slimme Thermostaat gebruiken om een zoneklep voor de vloerverwarming aan te sturen. Maar ik kan deze niet ook aan de woonkamer toevoegen, waarbij de 1e ST de temperatuurvoeler is voor de ruimte aangesloten op de ketel en deze 2e ST alleen de klep open/dicht zet. Kunt voor mij deze tweede ST koppelen aan Woonkamer?

    ST1 = RU1234….

    ST2 = RU2344…


    Dat ging in 1x goed. Ik heb zelf de ST1 ingesteld en die werkte goed met de ketel. Daarna ST2 tijdelijk in een dummy-ruimte geplaatst en op relaismode ingesteld. Vervolgens de vraag aan tado gesteld. Was binnen 24 uur geregeld (‘s avonds vraag in de chat, volgende ochtend geregeld - dit was doordeweeks natuurlijk)

  • @Andreplusplus dank je wel weer voor de snelle reactie. Mijn eerste TS draait al bijna 2 jaar. Ik zal de tweede online brengen en aan een dummy kamer zetten zodat ik hem in relais mode kan zetten. Daarna de vraag aan tado stellen. Dank je wel
  • Ronald1987
    november 2022 aangepast

    @Andreplusplus in onderstaand artikel staat dat je 1 bedraad en 1 draadloze thermostaat nodig bent.

    https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming

    Ik heb momenteel al een bedrade thermostaat startpakket die op de cv is aangesloten. Vanaf de locatie waar de thermostaat hangt kan ik ook met geen mogelijkheid naar de zoneklep die er nog moet komen. Wat moet ik nou dan extra kopen om dit toch werkend te krijgen als de zoneklep is gerealiseerd? Nog een losse bedrade thermostaat en deze aansluiten op de zoneklep of moet ik dan ook nog de draadloze versie kopen zoals in bovenstaand artikel staat beschreven. Ik ben benieuwd...

    Ik heb vloerverwarming zonder pomp. Nieuwbouw woning bouwjaar 2018 met een Intergas Kompakt hreco.

    Mijn doel is beneden de vloerverwarming en boven radiatoren apart te kunnen bedienen.

  • Dat kan volgens mij inderdaad met een extra losse bedrade thermostaat. Die sluit je aan op de zoneklep. Omdat deze (door tado support) in dezelfde ruimte is geplaatst als de 1e thermostaat (die als meettoestel werkt) houdt de 2e thermostaat dezelfde ruimtetemperstuur aan als de eerste en zal de klep op de juiste momenten openen of sluiten
  • ravitrok
    ravitrok
    november 2022 aangepast

    Ik heb met veel interesse voorgaande oplossingen en problemen gelezen en ik heb volgende vraag voor soortgelijke probleem om vloerverwarming in de woonkamer alleen van warm water te voorzien als de warmtevraag ook uit de woonkamer komt. In de woonkamer heb ik nu bedrade Tado ST en op diverse slaapkamers heb ik radiatoren met Tado Slimme knoppen.

    Omdat ik oude vvw slangen heb, zit er een platen wisselaar tussen de ketel en de verdeler met pomp (om zuurstof diffusie te voorkomen). Ik wil voorkomen dat de wisselaar onterecht warm water krijgt, dus wil ik een klep plaatsen tussen CV Ketel en Wisselaar.

    Ik zie 2 opties:

    1 - Zie foto's hieronder, zoals door TADO aangegeven: ST bedraad verbinden met Klep, via Relais-poort. Draadloze ontvanger bij Ketel bedraad koppelen en voor aansturing van Ketel gebruiken.

    Vragen die ik bij deze optie heb:

    A - Wie heeft ervaring met de deze opstelling en werkt dit zonder problemen?

    B - Zitten hier nadelen aan vwb de aansturing van de Ketel, omdat de ST nu niet direct gekoppeld is met Ketel. Maw verlies ik hierdoor functionaliteit?

    C - Hoe gaat eigenlijk de communicatie vanuit Radiatorknoppen bij de warmtevraag vanuit een radiator, heeft de ST hier een rol in?

    D - Hoe gaat eigenlijk de communicatie vanuit ST, bij de warmtevraag vanuit de woonkamer, wordt dan signaal naar draadloze ontvanger om ketel op te starten en via het relais de klep geopend. En wordt bij einde warmtevraag Ketel gestopt en klep gesloten?

    2 - Is er een andere optie mogelijk om 4 draden te gebruiken en alles bedraad vanaf de ST in de woonkamer richting de ketel en klep te besturen. Enerzijds de aansturing van de Ketel (via - + vanuit ST) en anderzijds vanuit de ST de Relais poorten, 1 COM vanuit bedrading bij klep naar ST toe en NO terug naar de klep?

    Omdat ik hier niets over gelezen heb, zal dit vast wel een "leken" oplossing zijn, die onmogelijk is?


    Alvast dank voor jullie reacties!


  • Herres
    Herres ✭✭✭

    A nee, ja dit werkt

    B nee, nee

    C nee, de knoppen communiceren met de draadloze ontvanger, niet met de ST

    D dat is juist. De ketel slaat af, tenzij er een slimme knop ergens warmte vraagt

    2 nee dat gaat niet lukken. Dan krijg je dat de knoppen de vvw klep openen.

  • @Herres mbt mijn vraag 2 maakt t nog n vraag.
    Zou ik de warmtevraag van de radiatorknoppen via draadloze ontvanger naar de ketel kunnen laten lopen en de warmtevraag van mijn slimme thermostaat en bediening van de klep tbv de vloerverwarming wel bedraad (zowel r01 relais als d01) via de 4 adering draad ook
    Naar de ketel kunnen laten lopen?
    Als dat zou werken.
    Welke voor- nadelen tov de slimme thermostaat alleen r01 te activeren voor klep bediening en de warmtevraag via de draadloze ontvanger?
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @ravitrok de slimme thermostaat kan maar op een manier tegelijk werken, niet tegelijkertijd in de relaismode en modulerend. Voor de bediening van de klep moet het via relais (r01) zijn.

  • @herres oke dank je helder

  • nho
    nho
    december 2022 aangepast

    Ik vraag me af, is het ook mogelijk om dezelfde bedrade thermostaat voor de ketel -en- voor de pompschakelaar te gebruiken? Ik heb momenteel een bedrade en wireless thermostaat aangezien ik geen bedrading naar de woonkamer heb, maar dan heb ik in theorie twee bedrade thermostaten (relais pompschakelaar, ketel aansturen) en 1 wireless (woonkamer temperatuur meten) nodig.

    En welke bedrading moeten we hiervoor dan gebruiken? Bedankt!

  • 1 thermostaat kan maar in 1 modus werken. Je kan niet modulerend/bus protocol en aan-uit/relais mode tegelijk gebruiken.
    Maar als je al twee thermostaten hebt, is er toch geen probleem? De bedrade gebruik je voor de pompschakelaar en de draadloze plus ontvanger voor aansturen ketel. En maak vervolgens iets als in 1e bericht van dit topic, of het is gewoon de standaard oplossing (optie 3 in https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming)
  • De ketel staat niet in de woonkamer, dus dan kan je de draadloze toch niet voor de ketel gebruiken, nee?

    Dus ik vermoed dat ik twee bedrade thermostaten zal nodig hebben (1x ketel, 1x pomp) en een draadloze in de woonkamer?

  • Nee, duh behalve ouderwetse moederhaarden staan er geen CVketels in woonkamers. De draadloze ontvanger plaats je bij de ketel (in schuur, kelder, bijkeuken, zolder etc) en de draadloze thermostaat in elke ruimte die je maar wil (meestal de woonkamer). Ze communiceren draadloos met elkaar. Slim heh?
    2 STs is genoeg
  • nho
    nho
    december 2022 aangepast

    Sorry als ik iets mis, maar dan heb je toch een derde nodig die dan aan de pompswitch hangt?

  • Je hebt twee apparaten aan te sturen: de CV ketel en de pompswitch. Dan heb je daarvoor toch geen drie tado apparaten nodig?

    De draadloze thermostaat plus ontvanger (CV ketel) is 1, bedrade thermostaat (pompswitch) is 2.

  • Vraagje over deze oplossing (ihb de opstelling van HalloRuud met slechts 1 ST) :

    Als de ST 230V kan schakelen is er dan geen oplossing mogelijk waarbij de ST en de pompschakelaar in parallel worden geschakeld aan de pomp VV ?

    ST of pompschakelaar die de pomp dus aanzetten. Waarbij de temperatuursensor ook kan geelimineerd worden omdat alleen de '1 keer om de 24 uur draaien' functie dan nog nuttig is (maar temp sensor kan evt ook blijven).

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @HomeTweaker Ja, dat is wel bedenkbaar. Maarr er bestaat daarbij een niet ondenkbeeldig risico op kortsluiting van de 230 volt. Het is lastig foolproof te maken, niet onmogelijk. Denk daarbij aan de kans dat een leek een stekker omkeert, of de pompschakelaar omkeert waardoor het niet meer werkt. Wil je dit doen dan moeten de losse verbindingen een vaste opstelling worden. niet iets wat je makkelijk uit kunt leggen aan leken.

  • Dat klopt inderdaad. Een en ander moet voorzichtig in elkaar gezet worden en goed gedocumenteerd.

    Het voordeel is wel dat er niet met weerstanden ed moet gewerkt worden (wat ook niet helemaal fool proof is en misschien te moeilijk voor sommigen).

    Ik bedacht nog dat de pomp schakelaar in deze opstelling ook vervangen kan worden door een eenvoudige timer die om de 24 uur de pomp even laat draaien, of dit kan ook via een switch die gestuurd wordt door een Alexa Smart Plug (of ander smart home device). Dit is mogelijk omdat de temperatuursensor totaal overbodig is geworden.

    In het schemaatje (aanpassing van Tado schema) ziet het er dan zo uit:


  • Ik overweeg deze oplossing maar ben nog in dubio. Volgens mij zijn er een aantal opties:

    • Zoneklep zoals beschreven door Tado, aangestuurd door een bedrade ST, ketelsturing door draadloze ST. Voordeel: Beste? oplossing. Nadeel: duur door zoneklep, extra ST. Tevens moet het systeem leeg.
    • Slimme thermostaatknop in aanvoerleiding. Voordeel: Betaalbare oplossing. Nadeel: Thermostaatknop gaat niet meteen volledig open bij warmtevraag. Tevens moet het systeem leeg.
    • Oplossing van @Andreplusplus. Aansturen pompschakelaar met ST. Voordeel: Betaalbaar, systeem hoeft niet leeg. Nadeel: Extra ST en pompschakelaar nodig. Volgens de handleiding van mijn VVW pomp (Robot/Grundfos) moet de pomp altijd draaien.
    • Software matig aansturen van een slim stopcontact om pomp aan/uit te schakelen. Voordeel: goedkoop, systeem hoeft niet leeg, alleen slim stopcontact nodig. Nadeel: (nog) geen idee hoe te realiseren en of het werkt :) Volgens de handleiding van mijn VVW pomp (Robot/Grundfos) moet de pomp altijd draaien.

    Hebben jullie advies?