Betere ondersteuning voor stoken op lage last en opentherm

Opties

Tado doet op dit moment Opentherm, maar dan bij lage last op een wat unieke manier.

Bij een lage warmtevraag stookt de ketel in intervals van 20 min, waar bij zeer lage last maar 5 van de 20 minuten en bij lage last 10 van de 20 minuten. De gevraagde watertemperatuur zie je wel netjes omhoog gaan (ik meet alles :) )

Waarom stookt Tado niet gewoon netjes door? Ik heb liever dat de ketel 20 minuten lang stookt op een lage watertemperatuur dan dat hij dit in gekke intervals doet. Helemaal met ketels die tot zeer laag terug kunnen moduleren (intergas xtreme bijv).

Krijg dit maar niet uitgelegd aan Tado. Leuk dat iemand dit heeft bedacht (om wellicht oude ketels wat zuiniger te laten werken), maar moet wel mogelijk zijn om dit anders te kunnen doen.

23
23 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«1

Reacties

  • MrZ
    Opties

    Plaatje laat goed zien hoe tado de ketel nu aanstuurt (nee is geen pendelen ^^). Verwarmt overigens wel goed hoor, maar lijkt mij niet de meest efficiente manier om een ketel aan te sturen)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je weet wel zeker dat je ketel gedurende die intervallen niet al op de laagst mogelijke modulatie staat? Want dan kan het niet anders natuurlijk.

    Je kunt een ketel niet geleidelijk naar 0 moduleren, er is een ondergrens.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Hetzelfde patroon zie ik ook op mijn slimme meter uitlezing. Maak ik me niet zo druk om. Als de ketel eenmaal het gevraagde warm water temperatuur heeft bereikt, hoeft die ook niks meer te verwarmen. Toch?
    En als het eenmaal mooi moduleert kan de ketel onmogelijk het water verwarmen van 38 naar 32 graden. Natuurkunde heeft bepaald dat je water nooit omlaag kan verwarmen.
  • MrZ
    Opties

    Als hij stookt is het zeker niet op de laagst mogelijke modulatie of heeeeeel kort, wel als hij wat langer door zou lopen.

    Met spelen met hogere minimum aanvoer temperatuur (kan ik in de ketel aangeven zodat elke warmtevraag minimaal een bepaalde temperatuur heeft) doet hij hetzelfde. Het is gewoon de tado die stopt met de warmtevraag doorgeven aan de tado.

    Over natuurkunde hoef je me niks te vertellen@B79 ;). Je ziet ook dat na stoppen van stoken de temperatuur direct zakt en hop in de vloerverwarming gaat. Even de stooksessie wat langer doortrekken zou ervoor zorgen dat de ketel gewoon terug moduleert en aanvoertemperatuur vasthoud ^^

  • Andreplusplus
    Opties

    @MrZ waar/hoe meet je precies de CV aanvoer temp? Het is niet onlogisch, afhankelijk van de retourtemp van het water, dat na het stoppen van de brander de temperatuur dropt zolang de CV pomp nog draait op het punt direct na de ketel. Ik neem aan dat de retourtemp wel flink minder is (delta-T 20 graden ?)

    En is het de Tado die ‘stopt met doorgeven’ of de ketel die stopt met branden?

  • MrZ
    Opties

    Ik meet de temperatuur op meerdere plekken met ds18b20 sensoren (net na de ketel, voor de vloerverwarming, aanvoerbalk en nog veel meer). Het is echt de Tado die stopt met doorgeven via Opentherm en de ketel gaat op standby (na nadraaien van pomp).

    Delta T is bij zeer lage last zo rond de 10 graden (maar ook niet zo gek met water van 30/35 graden ;) ). Heb hier al mee gespeeld door minimumtemperatuur van water op te hogen (kan met deze ketel). Maarja... het is Tado die stopt met doorgeven dus maakt even niet zoveel uit.

    Ik twijfel er ook aan om een opentherm gateway te kopen en tussen de tado / ketel te plaatsen om hier zelf wat meer controle over te hebben. Zou wel wat zonde zijn aangezien dit zo met de tado geregeld moet kunnen zijn ;)

  • Ik heb zelf een Nefit ketel. Deze wordt met een EMS bus aangesloten (D31). Ook hier gedraagd de Tado zich vreemd als de temperatuur in de woonkamer (vloerverwarming) heeft bereikt. Dan gaat de gevraagde temperatuur naar ong 32 graden. Retour op dat moment is zo'n 28 graden. De ketel gaan aan om water te verwarmen echter is de overshoot van het ontsteken van de brander zo hoog, dat de aanvoertemperatuur even naar de 45-48 graden schiet. De ketel gaat dan weer uit met een 0Y-204 code (=aanvoer veel hoger dan gevraagd, dus niet nodig om te verwarmen). Omdat er nog steeds warmte vraag is, gaat de ketel dan naar een anti-pendel mode (0A-202). Deze duurt dan ongeveer 10min, om dan weer de brander te ontsteken en hetzelfde patroon te laten zien.

    Het gedrag dat ik hierboven lees, is ook wat ik zie als ik mijn ST als een relais aansluit en een lamp op het relais aansluit. Die gaat bij laag-last idd in een soort van duty-cycle mode (15m aan/ 20m uit). Vreemd gedrag.

    Ik stuur namelijk de vloerverwarming zoneklep met het relais. Dus die moet eigenlijk altijd gesloten (=actief) worden als er warmtevraag is in de woonkamer.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Zelfde bevindingen hier. Stoken in blokjes van 20 minuten met een soort van dosering in de tijdsduur.
    Temperatuur vloerverwarmingwater prima 46 graden.
    Voor mij levert het nu geen probleem op.
    Maar bijvoorbeeld een Elga hybride warmtepomp kan op die manier niet modulerend worden aangestuurd.
    Zit dit 20 minuten blokken patroon er ook in bij aan-uit mode van de thermostaat?
  • M1985
    Opties

    @MrZ: ik heb vanmorgen zelf topic over ditzelfde onderwerp aangemaakt, en heb nu alsnog jouw topic gevonden. Ben erg benieuwd of/hoe dit is opgelost, want de situatie die je beschrijft komt EXACT overeen met die van mij. Ik dacht aanvankelijk ook aan pendelen, maar dat lijkt het niet te zijn (weet ik op basis van antwoord Herres, en ook omdat, voordat ik tado had, 'domme' thermostaat perfect samenwerkte met de vloerverwarming).

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ben het na het starten van deze topic ook eens gaan controleren op mijn intergas van 1,5 jaar oud.
    Tijdens opstoken van het huis gaat alles goed.
    Maar als de avond valt en alleen de woonkamer nog gebruikt wordt is er weinig warmte nodig en zou dan het moduleren goed moeten werken.
    Het ritme wat jullie aangeven zie ik hier ook terug.
    Bij 1 golfje geen reactie en bij 2 golfjes (na ong 20 minuten) eigenlijk teveel gas geven.
    Temperatuur blijft niet lekker stabiel en radiatoren worden ineens best heet.
    Ik verdacht eerst de cv ketel hier van. En daar wordt nu een software update voor gepland.
    Maar m’n onderbuik gevoel zegt dat dit waarschijnlijk niet alles gaat oplossen.
    Begin een beetje het gevoel te krijgen dat het eerste golfje niks uitstuurt.
  • jcouzy
    jcouzy
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @B79 Tot welke Opentherm temperatuur vraag van de thermostaat negeert je Intergas ketel?

    En wat is het maximale vermogen waarop je ketel stookt?

  • MarkHoven
    MarkHoven
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @B79 en ook aan anderen ervaar je ook dat gedurende de hele dag er in de app een warmtevraag is? zowel in de zone als in care en protect?. het lijkt wel of mijn remeha ketel Tzerra M28c plus pas gaat reageren vanaf een bepaalde warmtevraag. ook brand daardoor permanent het verwarmingsledje op de extensiekit.

    ik ben zelf in het bezit van een OTGW, denk dat ik die er maar weer is tussen knoop....

    zie ook mijn post:


    Gr, Mark

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @jcouzy ik zie als de ketel aanspringt 40 graden in het venster. Bij 2 golfjes. Paar minuten later gaat die over de 50 graden heen. Het Max vermogen staat nu op 70% ongeveer 17 KW. Maar dat heb ik echt nodig om mijn huis op te warmen die afkoelt tot 15 graden…..

    Zodra nieuwe ramen er zijn bekijk ik dit weer opnieuw. Isolatie van de ramen is op dit moment te vergelijken met een tuinhek.
  • jcouzy
    Opties

    @B79 Ik heb mijn Intergas Xtreme 36 zo ingesteld:

    • Maximaal vermogen volledig teruggeschroefd naar 23%.
    • Minimaal pompvermogen 30%; maximaal 50%
    • Opentherm temperatuur negeren tot 30 graden
    • Tado op maximale temperatuurvraag 65 graden laten zetten
    • Maximale aanvoertemperatuur ketel 70 graden
    • Uiteraard de hele installatie waterzijdig ingeregeld

    Het heeft me de nodige tijd op een stoel voor de ketel gekost, maar dan heb je ook wat ;-).

    Geen pendelen meer, ketel stookt vooral op laaglast, ook kleine temperatuurvragen worden beantwoord.

    Het enige waar ik nog last van heb, maar dat lijkt steeds minder te worden, is overshoot. Ook de "Early start" lijkt steeds beter te gaan werken nu.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @jcouzy bedankt voor je info zover.
    Voorlopig heb ik niks aan die instellingen.
    Heb door tado het open therm water vraag moeten verhogen naar 80 graden. Wordt anders echt niet warm hier.
    Volgens mij staat de start temperatuur wel op 30 graden.
    In een eerde gesprek tussen ons is ook naar boven gekomen dat er nieuwere firmware ik jouw ketel zit. Daar ben ik nog mee bezig met intergas.
    Voorlopig maar even m’n tijd uitzitten tot m’n driedubbele ramen er zijn.
    Dan heb ik weer een hele nieuwe situatie.
    Maar ach, zit niet in kou.
  • M1985
    Opties

    @MarkHoven : ik heb ook aan de hand dat mijn begane grond (vloerverwarming) de hele tijd (onafgebroken gisteren van 0:00 tot 13:50 uur) een warmtevraag heeft van 3 streepjes. In die tijd was de ingestelde temperatuur steeds 17,5C maar de opwarming is in dat lange tijdvak slechts gegaan van 16.9C naar 17.6C. Voordat ik tado had was de vloerverwarming binnen een a twee uur op de ingestelde temperatuur (Remeha thermostaat). Ik heb hierover gisteren een topic geopend en ook rechtstreeks een hulpticket bij tado. Ben benieuwd naar het verlossende antwoord want dit kan niet echt de bedoeling zijn.

    ter info mijn topic: https://community.tado.com/nl/discussion/11949/warmtevraag-vloerverwarming#latest

  • Dekker85
    Dekker85
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Hallo,

    Ik heb ook idd de blokken met verwarmen.
    Dit komt naar mijn mening doordat nu de ketel te groot is voor de verwarming.

    Voorheen had ik onder vloerverwarming. Met een Vaillant thermostaat.
    Boven 5 radiatoren met heimeier thermostaat knoppen.

    Dan stookte boven alleen maar mee als onder warmtevraag was.

    Nu heb ik op 4 radiatoren slimme radiatorknoppen en in de leiding maar de VV ook een radiatorknop.

    Nu stuurt tado dus netjes de warmte meteen naar de radiator / vloerverwarming die warmte vraagt.

    Het vermogen van de CV ketel is nu veel te groot. Dus heb dit al omlaag gezet. De aanvoertemperatuur staat nu ook op 50graden.

    Heb alle radiatoren waterzijdig ingeregeld. En ook de retouren.

    Ook meet ik constant de temperaturen van aanvoer en retour Van de ketel.

    Alles wordt goed warm en systeem werkt goed. Alleen de ketel valt in de brander wachtstand. Omdat de ketel de warmte niet kwijt kan.

    Denk dat dit zo eenmaal is. Of ik moet de ketel gaan vervangen Voor een kleinere.

    Heb nu een Vaillant vhr 24-28/3c

    Gasverbruik is wel wat minder geworden. Dit hou ik namelijk ook in de gaten.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Dekker85 dit “stoken in blokken “ wordt niet veroorzaakt door je ketel, het is zo ingebouwd in het regelsysteem van Tado. Het is een vorm van moduleren. Je ketel vervangen door een kleinere zal dit dus niet veranderen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heeft iemand wel eens uitgezocht wat je kunt met die "PC interface" van Intergas ketels? Het is met name bedoeld voor de monteur krijg ik de indruk maar volgens boek is het hiermee mogelijk het gedrag van de ketel en de installatie over lange tijd te volgen, dus dan denk ik niet alleen aan de monteur die er met een laptop bij zit, maar ook voor kopelling aan een domotica systeem om grafieken te produceren zoals hierboven staan.

    Helaas staat er verder niets over de connector en het protocol in het boek en op de website staat alleen een programma aangeboden wat dan wellicht inclusief kabel zal zijn.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @Rob2 daar hoop ik deze week achter te komen. Via iemand in de community hier ben ik erachter gekomen dat mijn intergas ketel niet is voorzien van de laatste software.
    Er komt een intergas monteur langs om deze te updaten.
    Ben zelf ook benieuwd of het mogelijk is om hier zelf iets mee te kunnen. Al is het alleen maar uitlezing.
    Via andere forums heb ik gelezen dat er mensen een cursus gedaan hebben bij intergas en daarmee nog dieper in de instellingen kunnen.
    Maar of die software vrijgegeven wordt weet ik niet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @B79 ok ik ben niet zo geinteresseerd in speciale software voor monteurs maar wel in een beschrijving van de pinout van die connector (dat kan ik zelf ook wel meten als dat er niet mocht zijn) en in een beschrijving van het protocol waarmee je de gegevens zoals aanvoer/retour temperatuur, fan toerental, en natuurlijk de mode (dat cijfer 0-7) kunt uitlezen. Dan kan het gebruikt worden om grafieken mee te maken bijvoorbeeld.

    Zeg maar het soort documentatie dat er ook van de P1 poort van de slimme meter beschikbaar is.

    Het handboek stipt even aan dat dit kan maar gaat er verder niet op in, wellicht bestaat er een apart handboek hierover.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Kwam net een forum tegen waar mensen wel uitlezing kregen via die rare stekker. (X14)
    Maar over hoe of wat ging mij even boven m’n pet.
  • jcouzy
    Opties

    @B79 Ik ben wel heel benieuwd welke firmware versie er op jouw ketel gezet wordt deze week ;-)

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @jcouzy Monteur stond vanmorgen onaangekondigd voor de deur.
    M’n zoon was nog thuis. Heb die man dus zelf niet gezien.
    Het is 1.83 geworden en 1.20 gebleven.
    Maar eens kijken of het wat uithaalt
  • Kenzie
    Opties

    Heeft dit verder nog iets opgeleverd?

    Ik heb namelijk een gelijkaardig probleem. Op ogenblikken dat de er in de tado-app warmtevraag is. Blijkt de ketel in praktijk vaak niet te branden. Ik dacht eerst aan pendelen, maar de ketel (Intergas Kombi Kompakt 36/30) staat gewoon uit, en niet in stand 1. Bij pendelen zou deze in bedrijfsstand 1 moeten staan dacht ik?

  • M1985
    Opties
    Ben ook benieuwd of MrZ al verder is met dit (oude) probleem. Ik heb het namelijk ook nog steeds. Heb toevallig gisteren opnieuw een ticket bij de Tado helpdesk aangemaakt, als daar iets uitkomt laat ik het weten.
  • jteeuw
    Opties

    Ik ervaar het zelfde probleem met mijn xtreme 30 icm. Tado, de vloerverwarming duurt 4 uur voordat deze 0.5 graden warmer is geworden ,

    Met oude thermostaat wedt de vloerverwarming binnen 2 uur 1 graag warmer met ongeveer 1/3 gas verbruik

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @jteeuw vraagje, hoe stuur je de vloerverwarming aan?
  • jteeuw
    Opties

    @Herres in de woonkamer hangt de tado thermostaat die beraad is met de cv ketel

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    In de Intergas ketel kun je zelf vanalles configureren mbt het stookgedrag, zoals het minimale modulatiepercentage en wat hij moet doen als de thermostaat minder vraagt (uit blijven of dat minimale percentage stoken).

    Dan moet je even in het handboek van de ketel kijken...