Slimme radiatorknop in watertoevoer vloerverwarming plaatsen (ipv zoneklep)

Opties
1568101118

Antwoorden

  • haan101
    haan101 ✭✭
    maart 2021 aangepast
    Opties
    @EdwinB92 is bypass is niet persé noodzakelijk als je genoeg andere cv’s open hebt staan. Als de “ringleiding” goed is hoeft dit niet. Je kunt het eerst zo proberen maar als de cv foutmeldingen aangeeft zoals warmte niet kwijt is dit te overwegen of de cv warmte aanvoer iets te verlagen(instelling op je cv installatie en niet bij de robot).

    Je kunt de knop aansluiten en via de kamerthermostaat deze apart laten regelen. Zeker raadzaam als dit een aparte ruimte is.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    maart 2021 aangepast
    Opties

    @EdwinB92 en @haan101 ; tsja het is soms wel mogelijk om het zonder bypass te doen, maar het is onhandig en niet zonder risico. Dan moet je er altijd voor zorgen dat er gegarandeerd iets open blijft staan. Kinderen en schoonmakers, afblijven dus. De installatievoorschriften zijn hierover duidelijk, bypass bij toepassing van overal thermostatische kranen (en dus ook bij gebruik van slimme knoppen).

    In het geval van Edwin kost het maar heel weinig extra moeite (en geld) om het bypass ventiel te maken omdat daar toch al gewerkt moet worden. Kijk eens naar de foto's van F_H hierboven.

  • EdwinB92
    Opties

    Beste allen,

    Wat een snelle en nuttige reacties, bedankt! We moeten er inderdaad toch sleutelen, een bypass is dan een heel kleine moeite. Achteraf inbouwen is ook weer zonde. Maar natuurlijk bedankt voor de overwegingen.

    Zijn er overigens nog grote nadelen tov het laten plaatsen van een zoneklep? Ik lees soms hier dat het nadelig zou zijn dat de tado slimme radiatorknop niet alleen volledig aan/uit staat ivm het rendement van de vloerverwarming.

    Want anders zou ik moeten gaan voor optie 2 of 3, zoals support van tado aanraadt: Hoe kan tado verschillende kamers aansturen, bij een combinatie van radiatoren en watergebaseerde vloerverwarming? | Helpdesk

    Uiteraard zal dat mij meer geld gaan kosten.

  • unoriginal
    Opties

    Bedankt allemaal voor het delen van de ideeen. Ik wil ook de oplossing met de thermostaatknop in de aanvoer van de vloerverwarming. Nu heb ik daarvoor een klep gekocht, maar die heeft maar een hele kleine doorvoer (plaatje hieronder). Is dat wel voldoende voor de vloerverwarming?


  • locker14
    Opties

    Hi allemaal,

    ik ben nieuw hier en volg met interesse dit topic. Volgende maand gaan wij ons huis verbouwen en wordt de gehele BG voorzien van vloerverwarming. Alle radiatoren op de BG verdwijnen, maar op de slaapverdiepingen blijven deze wel aanwezig.

    Ik heb eerder gelezen dat Tado alleen met vloerverwarming werkt wanneer je een zoneklep plaatst. Dit kunnen wij tijdens de verbouwing realiseren, maar het plaatsen van een slimme radiatorknop op de watertoevoer van de vloerverwarming lijkt bij een goedkopere en goede oplossing.

    Onze nieuwe vloer wordt afgewerkt met eiken vloerdelen, die geschikt zijn voor vloerverwarming. Maar, zo zegt de leverancier, zorg dat de vloerverwarming altijd rond dezelfde temperatuur staat ingesteld. Grote schommelingen in temperatuur van de vloerverwarming, kunnen zorgen dat het parket krom trekt. Nu vraag ik mij af welk effect een slimme radiatorknop kan hebben. Sluit de knop dan regelmatig de watertoevoer voor langere tijd af en ontstaan grote temperatuurschommelingen in de vloer? Als wij de temperatuur in de woonkamer dag en nacht op 20 graden instellen, kan het dan alsnog voorkomen dat de slimme radiatorknop de toevoer naar de vloerverwarming dichtdraait omdat er warmtegraad is op een andere verdiepingen?

    sorry voor de wellicht domme vragen, maar ik heb nog weinig kennis van de materie, alvast dank voor jullie hulp!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Om met de laatste vraag te beginnen, als een andere ruimte warmte vraagt dan verandert er niets aan de warmtelevering voor de BG. Iedere ruimte met Tado knoppen wordt apart naar zijn vraag bediend. De BG wordt dus niet korte of lange tijd onderbroken ten nut van andere ruimtes. Er ontstaan geen grotere temperatuurschommelingen dan bij een andere regeling.

    Met vloerverwarming als hoofdverwarming zul je veel vermogen en dus veel water aanvoeren. Een klep heeft een grotere doorlaat en geeft dus minder weerstand en geruis.

    Over het aspect bedrijfszekerheid ben ik er nog niet helemaal uit of een Tado thermostaatkraanklep 100% zeker is op die plaats. Wat gebeurt er als lege batterijen niet tijdig vervangen worden? (Je bent bijvoorbeeld net op vakantie) Bestaat de kans dat de Tadoklep in open toestand blijft staan? Als dat zo is dan zou ik overwegen om in jouw geval een echte klep te nemen.

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties
    @unoriginal Ja, dat is voldoende

    @locker14 ik heb een soortgelijke situatie ook met eikenhouten vloer en vw als hoofdverwarming, de temperatuut gaat overdag naar 20/21 graden en savonds uit, bij mij houd de vloer de warmte goed vast en is temp ‘sochtends ongeveer 19,5 / 20 graden schommeling van nog geen 2 graden, heb zelf tot op heden nog geen problemen met de vloerverwarming.

    @Herres ik weet ook niet precies in welke stand de knop blijft als de batterij leeg is. Neutrale stand van een thermostaatventiel is dicht, dus neem aan dat de kraan dicht is. In het ergste geval als deze open zou staan, denk ik niet dat er iets zal gebeuren omdat er geen warmte vraag naar de thermostaat gestuurd wordt, de batterij is namelijk leeg. Maar ik heb dit voorbeeld nog niet aan de hand gehad, ik heb het systeem nu bijna een jaar en alleen de batterij van de thermostaat moeten vervangen, niet van knoppen.
  • unoriginal
    Opties

    @gaha Hartelijk dank voor de reactie. Ik had inmiddels voor de zekerheid maar wel een andere klep besteld. Zal jullie op de hoogte houden van de installatie.

  • locker14
    Opties

    Dank voor jullie snelle reacties!

    @Herres goed punt voor wat betreft eventuele lege batterijen. Geeft de app ruim van tevoren aan dat de batterijen van een radiatorknop vervangen moeten worden? Alleen in de zomer zijn wij langer dan een week van huis en gelukkig hebben we de vloerverwarming in die periode niet nodig. Als de app dus ruim een week voordat de knop stopt met werken aangeeft dat de batterijen vervangen moeten worden, zitten wij veilig.

  • haan101
    haan101 ✭✭
    maart 2021 aangepast
    Opties
    @Herres
    Bij mij werd de cv uitgeschakeld(dicht) bij een lege batterij maar dit hangf af tot hoeverre er nog stroom voor is. Je krijgt een tijdig melding op de knop(knipper) en in de app.
  • locker14
    Opties

    Nog even een vraag van mijn kant. Inmiddels met de aannemer besproken dat hij de toevoerleiding van de vloerverwarming van twee knoppen gaat voorzien: eerst een gewone radiatorknop (die ik zelf vervang door een slimme knop) en daarna een thermostaatknop. Als ik de pagina's van dit topic teruglees, zou dat de goede setup zijn.

    Wat schetste mijn verbazing toen ik vandaag op bezoek was bij mijn broer: bij zijn VV-installatie is de slimme radiatorknop (weliswaar Evohome) op de retourleiding gezet. Dus in zijn setup zit een thermostaatknop op de toevoerleiding en de slimme radiatorknop op dezelfde plek op de retourleiding. Dit was zo aangeraden door zijn installateur en werkt goed.

    Tsja, wat moet ik nu aan mijn aannemer doorgeven? Kan een Tado knop op beide plekken? Of gelden voor Evohome andere voorwaarden en moet je die altijd op de retourleiding zetten?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het kan inderdaad allebei (in aanvoer of retour). Of het één beter is dan het andere is mij niet bekend, maar voor Evohome of Tado hetzelfde.
  • locker14
    Opties

    @Herres, ok duidelijk. Bedankt!

  • almiros
    Opties
    Beste tado-ers,

    Nu heb ik op de begane grond vloerverwarming en geen radiatoren en op mn 1e etage - 4 radiatoren en op de 2e nog 1 radiator.
    Nu doen ze het allemaal perfect behalve de vloerverwarming. Heb op alle radiatoren een slimme radiatorknop en voor de vloerverwarming ook een slimme radiatorknop op aanvoer. En ik heb de slimme thermostaat ingesteld als leidend qua temperatuur voor de vloerverwarming en in 1 kamer geplaatst met de radiatorknop die op de aanvoer zit.
    Nu werken de radiatoren perfect met de knop of app. Maar wil de vloerverwarming maar niet luisteren naar signalen vanuit de app of vanaf de slimme thermostaat. Enige wanneer de vloerverwarming opwarmt is als een van de radiatoren om warmte vraagt. Ik heb ook een bypass laten plaatsen.
    Hoop dat iemand weet wat het kan zijn.
    Bedankt
  • Dafo
    Opties

    Vandaag met mijn installateur de optie besproken van een tado knop voor de vloerverwarming. Hij raadt dit mij sterk af omdat daarmee de toevoer van de vloerverwarming op 2 lokaties ipv 1 lokatie wordt 'geknepen' en dat daarmee de 1) de aanvoer voor de vloerverwarming te laag zal worden, en 2) de belasting van de pomp in de CV te groot kan worden en 3) het warm water via bypass gaat lopen ipv via de VV. Een officiële zoneklep die open staat heeft dit euvel niet.

    @almiros mogelijk dat dit ook bij jou speelt: ook al staat je slimme radiator knop voor je VV open, knijpt deze nog steeds de doorvoer af, en krijgt je VV te weinig warmte.

  • NickM
    Opties

    De IFTTT truc van "Radiator" is zeker aardig maar schakelt de vloerverwarmingsunit alleen uit als de kamertemperatuur boven ingestelde drempelwaarde komt. Uit oogpunt van energiebesparing zou ik de pomp ook uit willen zien als er geen warmtetoevoer naar de unit is.

    Ander kwetsbaar puntje van de IFTTT oplossing is dat je van een externe internetservice afhankelijk bent. De betrouwbaarheid daarvan kan ik niet inschatten.

    Zelf heb ik een simpele oplossing van 4,5 euro die pomp aan en uitschakelt met een temperatuurvoelertje die op de aanvoerleiding zit naar de vloerverwarmingunit. De voeler zit tegen de cv-leiding aan en is geplaatst tussen de slimme radiatorknop en de unit. Staat de radiatorknop open en komt er warm water dan schakelt de pomp in. Stopt de warmwatertoevoer omdat de slimme radiatorknop dicht gaat, dan meet de voeler na afkoeling van de leiding geen warmte meer en schakelt de vv pomp uit.

    Zoek even op AliExpress naar W3001/W3002/W3003 Digitale Led Temperatuur Controller Ac 220V. Ik heb de W3002 220V.

    Enige minpuntje van die oplossing wat ik nog wil tackelen is wat "Radiator" ook schrijft, een oplossing om de pomp bv. iedere dag 1 minuut te laten draaien (ook in de zomer) om te voorkomen dat de pomp vastloopt na lange tijd stilstaan.

  • Flushell
    Opties

    Ik wilde de tadoknop ter hoogte van het rode vierkantje plaatsen of juist voor de ontluchting?

    En is een bypass nodig?

  • haan101
    Opties
    Ik zou onder de muurklem onder de tado een bypass doen. Je hebt de leidingen toch leeg dan. (Desgewenst met een stopkogelkraan op de bypass)
  • Goedemiddag,

    Mijn setup is als volgt:

    • Vloerverwarming als hoofdverwarming voor woonkamer, keuken en kantoor (geen radia. Vloerverwarming gaat 6 of 7 zones bevatten. Kantoor moet apart te verwarmen zijn tov de rest.
    • Hal radiator met thermische radiatorknop
    • Garage radiator met thermische radiatorknop
    • 1 ste verdieping en zolder, radiatoren die nooit aanstaan.

    Mijn doel is dus om de woonkamer (incl keuken) apart te kunnen schakelen van het kantoor, de hal en de garage en die ook weer van elkaar.

    Op de vloerverwarming splitter/pomp wil ik op alle zones een tado smartknop opzetten en die laten sturen door de hoofd thermostaat, de garage door een aparte thermostaat en de garage ook. De hal loopt mee met de garage denk ik.

    Kan dit of hebben jullie een beter advies? Heb ik nog een zone klep nodig hiervoor die voor de vloerverwarming verdeler komt?

    Alvast bedankt!

  • Solexje
    Opties

    Dit forum helemaal bekeken, maar ik kom er toch niet goed uit.

    Mijn situatie: Vloerverwarming in kamer, keuken, douche en hal. Tevens in kamer nog een radiator. Verder in bijkeuken b.g.g. en slaapkamers verdieping radiatoren.

    In woonkamer staat een haardkachel en bevindt zich de thermostaat naar mijn Remeha ketel.

    Op alle radiatoren zit een thermostatische radiatorkraan. Als haardkachel brandt slaat kamerthermostaat niet aan en doen de radiatoren dus niets. Wat is de beste (en goedkoopste) oplossing? Slimme radiatorkraan bij vloerverwarming? Waar moet ik die slimme radiatorknop plaatsen? Zoneklep wordt denk ik niets omdat ik niet bedraad naar thermostaat kan.

    Moet ik alle radiatoren van slimme knoppen voorzien, of is alleen studeer/slaapkamer voldoende?

    Radiator in woonkamer moet ook slimme knop?

  • haan101
    Opties
    Even wachten op black Friday en koop een startersset. Ik zou op alle radiatoren buiten de huiskamer een slimme knop zetten. In ieder geval de kamers die je wel warm wilt hebben. Wellicht iets duurder in aanschaf dan je had gehoopt maar goedkoper in gericht verwarmen.
  • Solexje
    Opties

    Als de woonkamer op temperatuur is (door haardkachel) doet thermostaat in woonkamer niets meer. Dan zullen radiatoren elders toch ook niet reageren met een slimme knop?

  • Solexje
    Opties

    Ik heb op mijn Isense thermostaat wel een openhaard functie zitten, die doet het volgende:

    • Open haard-functie
    • Deze functie is op de iSense thermostaat in te schakelen. Wanneer je de open haard-functie inschakelt, zal de cv-ketel op de laatst gemeten cv-watertemperatuur blijven doorstoken en zal er geen rekening meer gehouden worden met de huidige ruimtetemperatuur. Je kunt vervolgens de ruimtes afzonderlijk regelen met de thermostaatkranen.

    Dit klinkt goed, maar de vloerverwarming blijft dan dus gewoon doordraaien met de watertemperatuur die op gemeten wordt op moment van aanzetten openhaard functie.

    Het lijkt mij, dat oplossing Tado beter is, MAAR moet er dan wel een slimme knop komen bij mijn verdeler vloerverwarming (zie foto)?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Voor de mensen die denken "weet je wat ik zet er ook een foto'tje van mijn vloerverwarmingverdeler bij en mijn speciale situatie en dan komt er wel een advies": bedenk even, dit is een forum voor vrijwilligers, gebruikers van Tado, geen betaalde dienst van Tado. Daarvoor moet je bij de servicedesk zijn via de chat.

    Wil je gebruik maken van het forum lees dan EERST die 8 pagina's van dit topic helemaal door en plaats je super specifieke vraag er pas achter als die ECHT niet al 3 keer eerder behandeld en beantwoord is. Anders blijven we maar in cirkeltjes draaien.

  • haan101
    Opties
    Kort samengevat. Met slimme knoppen verwarm apart je alle kamers met een tado. Als je geen idee hebt wat te doen, bel een installateur voordat je cv installatie defect raakt.
  • Solexje
    Opties
    Ik heb mij zeker goed ingelezen...mijn specifieke vraag is alleen maar, moet er in mijn situatie nu wel of geen slimme knop bij vloerverwarming i.v.m. open haard...vandaar de foto.
  • haan101
    Opties
    Sorry Solexje. Voorbeelden en adviezen genoeg op dit draadje. Wel of geen open haard.
  • bvudali
    Opties

    Hallo allen,

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende.

    In de hele woning hebben wij alle radiatoren voorzien van de slimme Tado thermostaatknoppen. Nu wil ik er ook graag één aansluiten op het vloerverwarmingssysteem van de badkamer.

    De opstelling is als op de foto's. Kan ik de Tado aansluiten op de vrije afsluiter (met blauwe opdruk), of moet er een oplossing worden gezocht na de bestaande thermostatische knop? Ik ben hier geen held in, maar ik vermoed dat dit de aanvoer van verwarmd water richting badkamer betreft en dat je daarmee de afsluiter kan voorzien van een Tado (als slave). Of heb ik hier te maken met afvoer en moet ik daarom de afsluiter ongemoeid laten?

    Alle tips zijn welkom, dank alvast! Groet,

    Batu



  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties

    @Rob2 Nav je bericht van 30 oktober: ja in deze 8 pagina’s staan veel situaties en veel tips genoemd. Maar er staat ook wat onzin tussen. Dus alleen alles lezen helpt niet genoeg, want daar raak je door in verwarring vanwege tegenstrijdige berichten.

    Dus heb ik het samengevat met de manier waarop ik denk dat Tado werkt en hoe ik het heb geinstalleerd.

    ================================================================================

    Iedereen is op zoek naar een goedkope oplossing, en daar hoort ook goedkope kwaliteit bij. Het lijkt eerst goed te gaan, maar later toch niet. Daar zijn genoeg berichten over op dit forum te vinden.

    Een slimme knop voor de vloerverwarming is GEEN goed idee. De knop gaat niet open/dicht ineens, maar in stapjes. Bij warmtevraag wil je maximale watercirculatie door de vvw, niet geknepen door een slimme knop. Bovendien is een thermostatisch ventiel (dat ijzer wat op de buis zit) slechts voorzien van een kleine doorgang. Een vvw is van zichzelf al traag genoeg, en je hebt kans op geluid. Een zoneklep gaat snel open en dicht (18 sec) en heeft een veel grotere doorstroomopening.

    Van de thermostaatknop op je verdeler van de vvw moet je afblijven (Zéker geen slimme knop op zetten!). Deze heeft een temperatuurvoeler in de aanvoer van je vloerverwarming, en regelt de temp van het water in de vloer. Die wil je niet hoger dan (en dat is al hoog) 40 graden hebben, anders gaat je vloer eraan. Als het water in de aanvoer te koud wordt, gaat deze kraan open en mengt wat heet water bij uit de aanvoer van de CV.

    Er zijn dus twee onafhankelijke circuits: 1) vanaf de CV door de radiatoren (en door de vvw-verdeler als de vvw-thermostaat open staat) weer naar de CV en 2) van de vvw-verdeler met de pomp door de vvw weer naar de verdeler.

    De vvw inclusief verdeler kun je zien als een hele grote radiator. Met ingebouwde pomp om te zorgen dat het water circuleert, want dat gaat niet vanzelf, en ook niet door de pomp van de CV (meestal ingebouwd in de ketel, af daar in de buurt gemonteerd).

    Als er overal thermostaatkranen zitten in huis, en er nergens een radiator is die altijd open staat, dan is een bypass nodig zodat het water kan circuleren in geval alle thermostaatkranen gesloten zijn. Dan nog heb je kans dat de CV ketel in storing gaat omdat het retourwater nog te heet is. Je moet je dan eerst afvragen waarom de CV stookt, terwijl het blijkbaar overal al warm genoeg is.

    Als je niets doet aan de vvw en elders in huis slimme knoppen op de radiatoren zet, dan zullen die warmte kunnen vragen aan de CV ketel om de betreffende ruimte te verwarmen en ondertussen doet de vvw vrolijk mee, ookal vraagt de thermostaat in de woonkamer geen warmte. Gevolg is dat de woonkamer veel te warm kan worden. Met andere woorden je moet een manier hebben om de vvw ‘af te sluiten’. Dat doe je met een zoneklep (meestal in de aanvoer naar de verdeler, maar kan ook in de afvoer) of je kan kijken of het uitschakelen van de vvw pomp voldoende werkt. Vaak genoemd, maar ik denk niet dat het zo’n groot probleem is: de pomp moet regelmatig even draaien om te voorkomen dat die vastloopt. In het stookseizoen is dat sowieso geen probleem en in de zomer zou je de pomp kunnen ompluggen naar een pompschakelaar die elke dag de pomp een minuutje laat draaien. Tenzij je je vvw ook kunt gebruiken om te koelen, dan moet de pomp sowieso draaien. Daar heb ik geen ervaring mee.

    Een slimme bedrade thermostaat kan òf aan/uit schakelen via het relais, bijvoorbeeld om een zoneklep aan te sturen, òf modulerend via het ingestelde protocol naar de CV ketel (ik neem aan dat oude ketels die allen aan/uit sturen kennen niet meer voorkomen, anders ben je wel aan een nieuwe toe). Wil je allebei: ketel en klep aansturen, dan heb je òf een 2e slimme thermostaat nodig òf een extensiekit waarmee de slimme thermostaat draadloos naar de extensiekit kan communiceren en de extensiekit de CV aanstuurt. 2 slimme thermostaten is goedkoper dan een slimme thermostaat en een extensiekit. De keuze kan ook nog afhangen of je wel bedrading van thermostaat naar CV ketel hebt.

    Op dit moment kost een slimme knop ca €55 en een extra slimme thermostaat €99. En black friday komt er aan ;-) Een zoneklep komt daar nog bij (€160-180), dus het kost wel iets meer, maar zonder de nadelen als hierboven genoemd.

    (Mijn vvw is over de hele benedenverdieping en als 1 zone aangelegd, ik kan de vvw niet per ruimte aansturen)

    Met 2 slimme thermostaten is 1 gewoon in de (woon)kamer met vvw opgesteld (op de plek van de oude thermostaat bijv) en met een draadje aan de CV ketel verbonden. De 2e thermostaat is in de buurt van de vvw-verdeler en stuurt de zoneklep aan (of als je het aandurft, de vvw-pomp) met een draad via het relais. De temperatuurvoeler in die thermostaat wordt genegeerd: je stelt nl. beide thermostaten in als onderdeel van de groep ‘woonkamer’ en stelt in dat de andere thermostaat (die in de woonkamer hangt) de temperatuur meet.

    Met een extensiekit is het als volgt: De thermostaat in de woonkamer moet dan met een draad verbonden kunnen worden aan de zoneklep en stuurt deze aan. De extensiekit is in de buurt van de CV ketel gemonteerd en met een draad verbonden. Thermostaat en extensiekit communiceren draadloos, en het draadje tussen oude thermostaat en CV ketel (als je die had) is nu ongebruikt.

    Ik vind het jammer dat Tado dit met een extensiekit heeft opgelost en niet ook de mogelijkheid heeft (kan volgens mij best in de software gerealiseerd worden) dat 1 slimme thermostaat zowel de CV ketel modulerend kan sturen en tevens de zoneklep via het relais. En dan alleen in het geval van een bedradingsissue een draadloze sturing mogelijk maakt van de zoneklep m.b.t. een extensiekit (die alleen aan/uit hoeft te schakelen)

    Overigens wordt gesteld dat je wel tot 30% energie kunt besparen. In mijn geval ga ik zeker méér verbruiken, ik heb de hele boel aangeschaft omdat ik het boven ook warm wil kunnen hebben op het moment dat er beneden geen warmtevraag meer is omdat de vloer, eenmaal warm, een groot deel van de dag de ruimte op temperatuur houdt. Dus ‘s ochtends brandt de CV ketel en slaat nog maar heel weinig aan gedurende de dag in de oude situatie. Nu kunnen de slimme knoppen boven zelf warmtevraag aangeven en wordt de CV ingeschakeld. Oftwel, ik verwarm een groter deel van mijn huis dan voorheen.


    Als je vindt dat ik onzin verkondig of zo dan hoor ik het graag!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Andreplusplus eigenlijk is dit topic niet meer relevant. Zoals je ook al in de 1e post kunt lezen was er een probleem met de Tado software: als je een zoneklep wilde aansturen voor je vloerverwarming dan moest je verplicht een draad leggen tussen de zoneklep en de kamerthermostaat. En de ketel aansturen met een "extensiekit".

    Dat was in veel huizen totaal onpraktisch want er ligt natuurlijk al een draad van de kamerthermostaat naar de ketel (aangelegd bij de bouw van het huis) en niet van de kamerthermostaat naar de vloerverwarming verdeler. En mensen willen geen draad over de muur leggen tussen die twee punten, dat is lelijk. Het is dus krankjorem dat het niet mogelijk was om je ketel vanuit de thermostaat aan te sturen en de extensiekit te monteren bij een zoneklep bij de verdeler, dus die twee stuurfuncties om te keren.

    Alleen omdat Tado weigerde dat probleem op te lossen is "men" gaan zoeken naar een oplossing hiervoor en daar is dat idee van die Tado kraan vandaan gekomen. Want die stuur je wel draadloos aan.

    Inmiddels schijnt Tado dat software probleem wel opgelost te hebben. Je komt daar nooit helemaal achter, er is om een of andere reden geen plek waar men dit soort veranderingen voor iedereen leesbaar documenteert. Maar de "extensiekit" bestaat niet meer, je hebt nu de "draadloze thermostaat" die bestaat uit een gewone bedrade thermostaat plus een "draadloze ontvanger" wat net zo iets is als vroeger de extensiekit, maar nu kun je (schijnt het) WEL de thermostaat bedraad op de ketel aansluiten en die draadloze ontvanger bij je zoneklep monteren, en dan de servicedesk vragen deze "speciale situatie" voor jou te configureren in het systeem.

    Dus eigenlijk is er geen reden meer om met een Tado kraan te werken en kun je gewoon een zoneklep gebruiken.