Vroege startproblemen

Opties

Hallo allemaal,

Ik heb problemen met de vroege start. Bij mij houdt het in dat 10 tot 30 minuten voor de ingestelde tijd 's ochtends de verwarming begint. Dat is veel te laat, de gewenste temperatuur wordt nooit op tijd bereikt. Tado reageert tot dusver nog niet op mijn vraag hierover.

Sinds gisteren een nieuw fenomeen: Midden op de dag start een vroege start terwijl het volgende tijdblok pas 3 uur later begint.

Dus in de ochtend is de vroege start te laat, in de middag veel te vroeg. Is hier wat aan te dioen, of ben je afhankelijk van de hulp van Tado?

Met vriendelijke groet, Roger

Beste Antwoord

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb het geprobeerd. Bij mij was die wel op tijd. Al drie uur van te voren......
    als ik in de ochtend om 6:00 alles op temperatuur wilde hebben begon het systeem al om 3:00 te verwarmen en om 4:00 was het hele huis al op temperatuur. Heb de tijdklok maar een half uurtje eerder gezet en de vroege start uitgezet.
    De besparing met vroege start hielp me niet in m’n voordeel.
  • Roger1
    Opties

    Bedankt voor je reactie. Alleen is dit geen oplossing voor een niet werkende vroege start. Het is het uitschakelen van een functie die niet goed werkt. Ik wacht nog op een oplossing van Tado.....

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De vroege start is normaalgesproken zelflerend. Dus dat het verandert dat is niet raar, geen reden tot paniek.

    Beter even afwachten hoe het na een weekje werkt.

  • Roger1
    Opties

    Er is geen paniek, maar ook na 3 weken werkt het nog niet, dus dat zelflerend vermogen werkt niet denk ik.

  • Roger1
    Opties

    Bedankt bArt, ik weet nu tenminste waar ik aan toe ben. Geen professionele club als ze zoiets laten liggen!

  • Allen, hier hetzelfde probleem, installatie nu ongeveer twee weken in gebruik. Zou voldoende moeten zijn voorzet zelflerende gedeelte van de vroege start. Helaas, start in sommige ruimtes veel te vroeg. Voorbeeld de woonkamer, keuken, badkamer en de hal staan ingesteld om vanaf 06:00u. tot 08:00u. 21 graden te zijn en daarna terug te zakken naar 18 graden. Het is een open keuken waardoor deze direct verbonden is met de woonkamer. Net even gekeken de keuken is al rond 03:00u. begonnen met de vroege start terwijl de woonkamer (met exact dezelfde instellingen dus) dit niet doet. Keuken staat dus als een idioot te stoken om die grote ruimte warm te krijgen. De badkamer begint al rond 3:15u. En dat is ook vreemd aangezien het hier gaat om een goed geïsoleerde ruimte van ongeveer 14 kubieke meter met ruim voldoende radiator capaciteit.

  • Toevoeging, het lijkt er op deze wijze dus op dat er onnodig veel energie verstookt wordt op tijden dat er helemaal geen warmte vraag zou moeten zijn. Als oplossing voorlopig vroege start in alle ruimtes uitgezet, en de verwarmingstijd in alle ruimtes zodanig vervroegt dat ze rond de verwachte tijd op temperatuur zijn. Zou liever variabele aanlooptijden per ruimte willen zien die de gebruiker zelf kan definiëren.

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties
    Als je zoekt in fora kun je zien dat Tado zelf aanraadt om vroege start uit te schakelen omdat het nog steeds niet werkt. Drie jaar geleden werd al gezegd dat men er hard aan werkte. Toen waren we nog hoopvol dat beloftes nagekomen werden ......
  • ErwinSv
    Opties
    Ja hier hetzelfde.

    Om 7 uur wil ik badkamer en keuken verwarmt hebben en om 8 uur mn kantoor.

    Om 3 uur start hij dan al en is binnen een uur warm (zo maak je geen gebruik van je restwarmte van je radiatoren) en houdt deze dus 3 uur lang op temperatuur.

    Ik heb het opgegeven met vroeger start en ingesteld dat hij elk uur omhoog gaat en maak dan gebruik van het nagloeien van de radiatoren. Van 16 naar 17 graden. Je ziet in de grafiek dan ook de ketel 10 minuten aanslaan en daarna de tenperatuur nog een uur lang er door stijgen naar 2 graden warmer: 18. Op het moment dat hij wil dalen gaat het blok van 19 graden starten. Na 10 minuten slaat de ketel weer uit en hij stijgt door naar 21. Daarna doe ik dat nog 1 keer naar 22 graden wat hij dan na een kwartier heeft bereikt.

    Maar best jammer. Ik kocht een slim systeem... iets wat mn Toon jaren geleden al kon. En dan werkt het hier al jaren niet op? Adverteer er dan niet mee!!
  • Franita
    Opties

    Na het opschonen door Tado van alle discussies over vroege start hier een nieuwe aanvraag gestart.

    https://community.tado.com/nl/discussion/8677/het-maken-van-vroege-start-en-verwarmen-voor-aankomst-2e-discussie

  • davidvl
    Opties
    Hier begint vroege start 1 tot 1.5 uur tevoren terwijl de ruimte in max 30 min op temperatuur is..
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik zou zeggen klaag erover bij de servicedesk. En laat je niet afschepen met "klaag erover op het forum" of "plaats een suggestie voor verbetering op het forum" want dat doen anderen al jaren en het helpt geen zier.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik heb met tado gemaild. Antwoord:
    "Kan je de Vroege Start niet gewoon uitschakelen en het Slimme Schema aanpassen?"
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties
    Ja, dat zei Tado drie jaar geleden ook al ....... Toen werd nog gezegd dat eraan gewerkt werd.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar toen hadden ze nog een programmeur. Sinds die weg is en de oprichter/directeur druk is met die beursgang ligt alles stil.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ze moesten de vroege start er dan maar uitslopen, als het meer problemen geeft dan oplost. Of duidelijk zijn in de documentatie dat dit niet werkt als je zou hopen.

  • ErwinSv
    Opties
    Vroege start werkte voor mij ook niet. Om 4 uur snachts was alles al warm en hield deze uren warm. Niet echt rendabel.

    Dus was zelf al in de weer met schema's om elk uur enkele kamertje vtv per graad op te warmen.
    Dus om
    6-6.15 uur op 16 graden
    6.15-7 uur op 15 gragen (nu convecteert hij door naar de 19 graden)
    7-7.15 uur op 20 graden
    7.15 - 8 uur op 15 graden (nu convecteert hii door naar de 22 graden.

    Maw, met telkens maar een kleine opwarming met een aanvoertemp van rond de 50 graden kreeg ik alanog de gewenste temperatuur op mn kantoortje en badkamer.

    Dit zorgde er voor dat de ketel met lage temperaturen ging verwarmen. Met het schema liet ik de knoppen telkens na een kwartier sluiten, zodat de kamer nog 45 minuten bleef door convecteren en de temp bleef doorstijgen. Dit werkte op zich al heel goed en bespaarde mij enorm veel. Ipv 5 dagen per week op het werk, dus alle radiatoren helemaal uit, naar 5 dagen per week thuis tijdens corona: 50 euro pm bespaard. Dankzij zonering en langzaam opstoken in de ochtend.

    Maar vanmorgen de vroege start weer eens getest. Ik zag dat gister de pagina over dit onderwerp was aangepast. Niet gek, om 7 uur begon de radiatorknop om warmte te vragen. Wel meteen vol gas, wat ik liever niet wil, maar niet meer 3 uur vtv vol gas. Zou het dan nu alsnog gaan werken?